چشمه سار عشق (حوزه علميه رضويه)
باچشمه سار عشق زندگي زيباست اگر صرف خواندن نباشد






  • امروز: 34
  • دیروز: 32
  • 7 روز قبل: 179
  • 1 ماه قبل: 601
  • کل بازدیدها: 124665




  • جستجو





    با سلامٍ دوست عزيز ازاين كه از وبلاگ ما ديدن كرديد متشكريم و از شما مي خواهيم نظرات خوديامطالب ارزشمندتان را براي ما بفرستيدوباپيشنهادات خود مارا ياري كنيد. باتشكر

     
      مهارت ارتباط ...

    مهارت های ارتباطی یا مهارت های مشارکت در گفت وگو چیست؟

    از مهارت های مشارکت گفت وگو زیر عنوان بزرگ تری بحث می شود که آن را «مهارت های زندگی» می نامند. مهارت های زندگی عبارتند از مجموعه ای از توانایی ها که زمینه ی سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورد. این توانایی ها، فرد را قادر می سازد تا مسئولیت های نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران، با خواست ها، انتظارات و مشکلات روزانه، بویژه در روابط بین فردی، به شکل مؤثری روبه رو شود. فقدان این مهارت ها موجب می شود فرد در برابر فشارها، به رفتارهای غیرمؤثر و ناسازگارانه روی آورد.

     

    منظور از مهارت های ارتباطی زوجین، مهارت های مشارکت در گفت وگو است. این که زوجین بتوانند گفته های خود را به شکلی مؤثر و قابل فهم بیان و متقابلاً صحبت های دیگری را به دقت گوش داده و برداشت صحیحی از آن داشته باشند، مهارت های خاصی را می طلبد؛ که به آن «مهارت های مشارکت در گفت وگو» یا مهارت های ارتباطی گفته می شود. مهارت های مشارکت در گفت وگو همان طور که قبلاً ذکر شد، خود به سه دسته تقسیم می شوند: مهارت صحبت کردن؛ مهارت گوش دادن؛ مهارت ارتباط غیرکلامی.

    موضوعات: روانشناسی
    [چهارشنبه 1397-03-30] [ 12:35:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      برگزاری کارگاه و مهارت افزایی ،حلقه های صمیمیت بین زوجین ...

    به مناسبت توصیه های مقام معظم رهبری حضرت  آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) درباره تشویق جوانان به امر ازدواج و فرزند آوری جلسه اول کارگاه آموزشی ومهارت افزایی ازدواج و فرزند آوری ویژه خانواده طلاب ،اساتید ،کادر و هیئت امناء حوزه رضویه در اول اسفند ماه در سالن اجتماعات کتابخانه الغدیرخمینی شهر  با هدف آموزش زوجین و تشویق به امر فرزند آوری برگزار شد.

    در این جلسه آقای علی اصغر سواد کوهی مولف ،روانشناس، مشاور و عضو بنیاد سخنرانان حرفه ای کشور با موضوع روابط زوجین صحبت کردند.

    روانشناس و مشاور خانواده گفتند: از ضروری ترین موارد در روابط بین زوجین ،صمیمیت بین آنها است .یعنی اینکه زوجین بدون ترس از سرزنش از طرف مقابل حرف و راز دل خود را به یکدیگر بگویند.

    آقای سواد کوهی گفتند: از اصول صمیمیت ،احترام، عدم پیش داوری، انعطاف پذیری، اعتماد داشتن، گذشت و وقت گذاشتن زوجین برای یکدیگر است.

    وی افزودند: انجام فعالیت های لذت بخش مشترک بین زوجین از جمله خرید و تفریح باعث افزایش صمیمیت در خانواده  و استحکام آن می شود.

    موضوعات: اخبار مدرسه, روانشناسی
    [شنبه 1393-12-02] [ 10:24:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      سیاست های زنانه در همسرداری ...

    1-در صورت بروز بیماری  ضمن پیگیری  مناسب  از ابراز گله وشکایات مداوم جداً بپرهیزید سعی کنید درطول زندگی برای شوهرتان همسری کنیدهیچ لزومی ندارد برایش مادری کنید !

    2-در صورت مطلع شدن از رفتار یا تصمیمی از جانب شوهرتان که برای شما خوشایند نیست هرگز کاری نکنید که در دفعات بعدی طوری رفتار کندکه تا جایی که ممکن است شما مطلع شوید (اعتماد او را نسبت به ظرفیت خود نکاهید!)

    3-این تفکر که هرگز نباید مشکلی وجودداشته باشد را فراموش کنید یدانید در موقع بروز مشکلات همکاری وصمیمیت زن ومرد مشکلات را حل وروابط را نزدیک می کند .

    4-تلاش کنید همیشه از همسرتان صبورتر باشید

    5- گذشت از مستحکم ترین پایه های ساختار یک زندگی ضد زلزله است

    6-در شرایطی که ممکن است پایتان به مشاجره ای بی حاصل باز شود بیهوده پایداری نکنید.

    موضوعات: اخبار مدرسه, روانشناسی
    [دوشنبه 1393-02-01] [ 08:32:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      تاثیر روانی رنگها بر بیماری ها ...

    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

    موضوعات: روانشناسی
    [یکشنبه 1392-12-04] [ 09:32:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      امیدواری ...

    امیدوار بمانیم تا شاد زندگی کنیم
    امیدوار بودن و یا نبودن ما تنها به خودمان یا در حقیقت به طرز فکر و نگرش ما به زندگی باز می گردد.
    بعضی از افراد بیان می کنند که داشتن امید با وجود مشکلات فراوان زندگی امری غیر ممکن به نظر می رسد آیا واقعا داشتن امید در زندگی تا به این حد دشوار است مسلما خیر.
    داشتن امید به زندگی چیزی نیست که ما بدون هیچ تلاشی بتوانیم آن را بدست بیاوریم قطعا برای داشتن هر چیزی در زندگی باید تلاش کرد امیدواری نیز از این قاعده مستثنی نیست اینکه بگوییم چون در زندگی مشکل هست دیگر نمی توان به زندگی امیدوار بود کلام مناسبی به نظر نمی رسد چرا که اگر بدین شکل به زندگی بنگریم پس قطعا نباید در دنیا هیج فرد امیدواری وجود داشته باشد یقینا داشتن امید در شرایط سخت زندگی کار آسان و راحتی نیست.
    بی شک بزرگترین هنر هر انسانی امیدوار بودن در شرایط سخت و دشوار زندگی است البته باید بدانیم که داشتن امید دلیل بر این نیست که ما دیگر هرگز ناامید نخواهیم شد چرا که حتی صبور ترین و مقاوم ترین انسان ها نیز گاهی در زندگی دچار یاس و ناامیدی می شوند بدیهی است افرادی که به زندگی نگاه مثبت دارند کمتر دچار ناامیدی می شوند چرا که این افراد در برابر مشکلات انعطاف پذیری بالایی دارند و خیلی سریع خود را باشرایط پیش آمده وفق می دهند.
    پس باید بدانیم که امیدوار بودن نیاز به نیروی خارق العاده ای ندارد و هر انسانی قادر به داشتن روحیه عالی خواهد بود به شرط آنکه نگاه و فکر مثبت داشته باشد پس اگر می خواهید از غصه ها و مشکلات زندگی رها شوید از همین لحظه شروع کنید و برای داشتن روحیه عالی تلاش کنید.
    در آخر با کلامی از شکسپیر به این مقاله خاتمه می دهم. هیچ چیز نیک یا بد نیست ولی شیوه تفکّر ما امور را نیک یا بد جلوه می دهد.
     
    موضوعات: روانشناسی
    [یکشنبه 1392-03-26] [ 11:43:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      از تنهایی مگریزبه تنهایی ،مگر گهگاه آنرا بجوی و تحمل کن ...

    ش بگذار گاهی در سکوت خود باشم این نیاز( من )است

    بگذار گاهی تنها باشم این نیاز (من ) است

    بگذار این( ما )همواره سبز بماند این  ( من) مزاهم  آن نیست

    تو یک انسانی ساده و بزرگوار با نیاز ها و تمنا هایت

    من یک انسانم کوچک و متواضع با نیازها و خواهش هایم

    بعضی نیازهای تو شخصی است بعضی نیاز های من  نیز خصوصی است

    تو می توانی با خواهرت خلوت کنی این حق یک زن است

    من می توانم با برادرم خلوت کنم این حق من ا ست

    تو گاهی برای خودت هستی من گاهی می خواهم برای خودم باشم این ضد عشق نیست روییدن نهال صمیمیت است

    باور کن

    و این نهال حتما نیاز به مجال و فضا دارد.

    برگرفته از کتاب گل آبی سلام 

    موضوعات: روانشناسی
    [سه شنبه 1391-01-29] [ 11:21:23 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      چرادر دین اسلام رابطه دختر و پسر ممنوع است؟اگر ممنوع است ،چرا این حس در ما گذاشته شده است؟ ...

     

    انسان، به ویژه جوان ونوجوان، به ارتباط اجتماعى نیازمند است؛ زیرا آدمى موجود اجتماعى است و ارتباط با دیگران پاسخ آن نیاز درونى به شمار مى‏آید. انتخاب همسالان و همکلاسى ‏ها، مى ‏تواند نشان دهنده درایت و تعقل فرد باشد و زمینه رشد فکرى و اجتماعى و علمى ‏اش را فراهم آورد؛ به عبارت دیگر، ما از طریق ارتباط با دیگران و انتخاب دوست که به شکل‏ گیرى شخصیت انسان مى ‏انجامد، یکى از نیازهاى مهم زندگى خودرا برآورده مى ‏سازیم.
    البته آنچه باید بیش از لزوم داشتن ارتباط با دیگران مورد توجه و حساسیت معقول قرار گیرد، میزان و چگونگى ارتباط با همسالان و همکلاسى ‏ها و در نهایت انتخاب دوست است
    .
    داشتن روابط ضرورت دارد؛ ولى چگونگى آن از اهمیت بیش‏ترى برخوردار است به گونه ه‏اى که وقتى نحوه ارتباط به اصل مسأله آسیب رساند، براى حفظ امور مهم‏تر و حیاتى ‏تر، باید از ارتباط چشم پوشید. خردمند کسى نیست که بتواند بین خیر و شرّ، خیر را تشخیص دهد و انتخاب کند بلکه خردمند کسى است که بین دو شرّ، آنچه شرش کم‏تر است برگزیند. پس باید در ارتباط با همکلاسى ‏ها، به ویژه انتخاب دوست واستحکام بخشیدن به روابط دوستانه، دقت واهتمام
    جدی داشت از فرد تحصیل کرده‏اى چون شما انتظار مى ‏رود با اندیشه صحیح خود، دیگران رابه هدایت و پاکى دعوت کنید و از کانال دوستى بردیگران تأثیر گذار باشید نه آن که از دیگران تأثیر پذیرید.
    ارتباط با جنس مخالف موضوعى مهم و حساس است. ، اگر خطرها و زیان‏هاى ارتباط، اصل مسأله رابطه با دیگران را مخدوش سازد - از محدوده مجاز و صحیح ارتباط خارج شود و ارزش‏هاى اخلاقى را زیر پا گذارد - باید جداً از آن پرهیز کرد؛ زیرا شرایط و فضا و نیز محتواى این رابطه ها با موازین و آداب اخلاقى و مذهبى سازگار نیست و در اکثر قریب به اتفاق موارد به انتقال پیام‏هاى احساسى، عاطفى، جنسى و… که ریشه شیطانى دارد، مى‏ انجامد مقررات  موازین عقلى و شرعى ارتباط بنا بر این
    .  ، توجه به ویژه جنس مخالف روابط افراد داوری درباره
    باید در ارتباط با جنس مخالف دست کم به دو نکته اساسى توجه کافى شود

    1. رعایت حیاو عفاف که فراتر از پوشش و حجاب است.
    2. تکبر ورزى دخترانه.
    اگر صمیمیت، رفاقت، محبت و مهرورزى… بنیاد ارتباط با جنس مخالف باشد، این رابطه آسیب‏ پذیر و چراگاه شیطان است. پس دختر در ارتباط با جنس مخالف باید متکبرانه برخورد کند تا از آفت‏هاى ارتباط که هر لحظه ممکن است خرمن عفت و پاکى‏اش را به خطر اندازد، مصون ماند. هر چند اصل بر عدم ارتباط با جنس مخالف است زیرا خداوند متعال، در سوره‏هاى مائده و نساء، مردان و زنان را از ارتباط پنهانى بایکدیگر باز داشته است. امیر مؤمنان على (ع) نیز به خاطر شدت پرهیزگارى از سلام کردن به زنان اجتناب مى‏ورزید. بى تردید ما از على(ع) زاهدتر و با
    مطمئن‏تر نیستیم. وقتى آن حضرت چنین احتیاط مى ‏کند، وظیفه ما روشن و بى‏نیاز از توضیح است. پس، ضمن تأکید مجدد بر حفظ حرمت انسانى، شما را به رعایت مقررات دینى و اخلاقى در ارتباطها، به ویژه رابطه با جنس مخالف، توصیه مى‏کنیم. مبادا با نگاهى آلوده و کلامى خلاف موازین شرعى، سرمایه انسانى و عفاف و حیا و کرامت انسانى خود را به خطر اندازید.
    هم چنان که گفتیم منکر این نیستیم که یکی از نیازهای طبیعی انسان وقتی که به سن نوجوانی و بلوغ می رسد، ازدواج و رابطه با جنس مخالف است. اصل وجود این نیاز و احساس طبیعی، در همه انسان ها نهاده شده تا پسر و دختر انگیزه لازم را برای تشکیل زندگی مشترک داشته باشند شدت این انگیزه به حدی است که آنها را از خانواده خود جدا می کند و آماده می کند تا با وجود همه مشکلات و سختی ها، در کنار هم باشند و سبب آرامش روح و روان یکدیگر گردند
    .
    خداوند در سوره روم آیه 21 نیز به این پدیده اشاره کرده است و آن را یکی از نشانه های رحمت خود می داند.بنا بر این اصل رابطه دختر و پسر ممنوع نشده است بلکه اسلام آن را روش مند و نظام مند کرده است زیرا اگر این نیاز نیز مانند سایر نیازهای جسمی و روانی، بخواهد به طور کامل ارضا شود و انسان را دچار مشکلی نکند باید تحت ضابطه، نظم و شرایط خاص خود باشد. افراط و تفریط و پیروی نکردن از توصیه های عقل و شروع، نه تنها در مسیر ارضای این نیاز، مانع ایجاد می کند، بلکه تأثیرات مخربی در دیگر زمینه های زندگی انسان ایجاد می کند
    .
    سوال  شده اگر ممنوع است چرا در ما گذاشته شده است؟ خیلی چیزها در ما گذاشته شده است ولی ما باید به کمک عقل استفاده صحیح  و معتدل از آن را یاد بگیریم مثلا در ما قوه خشم و غضب هم گذاشته شده است آیا باید با همه با عصبانیت و خشم رفتار کنیم یا باید عصبانیت و خشم در جای خود استفاده کنیم
    .
    یا ما قدرت بر دیدن وشنیدن داریم آیا مجازیم هر چه را هر چند به ضر ما باشد ببینیم و بشنویم قطعا پاسخ شما منفی خواهد بود
    .
    در مورد ارتباط دختر و پسر نیز این احساس در ما وجود دارد و غیر قابل انکار است ولی باید با این احساس عا قلانه برخورد کرد واز افراط و تفریط یاید اجتناب کرد

     

    <-->

    موضوعات: روانشناسی
     [ 09:49:13 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ما چون دو دریچه روبروی هم آگاه ز هر بگو مگوی هم ...

    زن گفت : تو امیرزاده ی سوار بر اسب رویاهای من بودی

    مرد گفت :تو شهزاده ی سپید پوش باغ رویاهای من بودی

    زن گفت: تو را با غلامان و چا کران خاص می دیدم

    مرد گفت:ترا با کنیزان و ندیمان خاص می دیدم

    زن گفت :میان آنها یک سر و گردن بالاتر بودی

    مرد گفت :میان آنها مثل خورشید می درخشیدی

    زن گریست:آه آن شهزاده ی رویاهای تو زنی ساده بیش نبود

    مرد گریست: آه آن امیر زاده ی رویاهای تو مردی ساده بیش نبود

    زن گریست :من دختری ساده بودم با آرزوهای بزرگ

    مرد گریست: من جوانی ساده بودم با دلی بزرگ و پرآرزو

    زن خنده ای زد و برخاست: گناه از رویاهای من بود

    مرد خنده ای زد و برخاست: گناه از رویاهای من بود

    زن خنده ای دوباره زد:تو مرد رویاهای منی ولی سا ده

    مرد خنده ای دو باره زد:تو زن رویاهای منی همین سا ده

    زن گفت: تو با دشواری های روز،برایم آسانتر می شوی

    مرد گفت:در کنار تو با دشواری های زندگی بهتر مبارزه می کنم

    زن گفت:تو همسر خوب و مهربان منی

    مرد گفت: تو همسرصمیمی ، بزرگوار و یا ور منی

    بر گرفته از کتاب گل آبی سلام(نگاهی برروابط شناختی عاطفی همسران )  نوشته احمد پدرام

    موضوعات: روانشناسی
    [یکشنبه 1391-01-27] [ 08:39:22 ق.ظ ]



     لینک ثابت