چشمه سار عشق (حوزه علميه رضويه)
باچشمه سار عشق زندگي زيباست اگر صرف خواندن نباشد






  • امروز: 11
  • دیروز: 28
  • 7 روز قبل: 166
  • 1 ماه قبل: 575
  • کل بازدیدها: 124633




  • جستجو





    با سلامٍ دوست عزيز ازاين كه از وبلاگ ما ديدن كرديد متشكريم و از شما مي خواهيم نظرات خوديامطالب ارزشمندتان را براي ما بفرستيدوباپيشنهادات خود مارا ياري كنيد. باتشكر

     
      دعا از منظر نهج البلاغه ...

    چکیده تحقیق پایانی خانم زهره زمانی

    چکیده

         فیلسوفان مسلمان ، انسان را دارای دو ساحت می‌دانند؛ نخست نفس و دوم بدن است. همان‌گونه که بدن انسان نیاز به غذا، حفظ و نگهداری دارد؛ روح انسان هم نیاز به حفظ و بالندگی دارد.غذاهای مختلفی برای روح در نظر گرفته‌شده است که شاید یکی از اساسی‌ترین آن‌ها دعاست.دعا جدا از آن‌که در آرامش روح نقش بسزایی دارد ، در تربیت آن نیز مؤثر است.

        ازآنجاکه انسان به موجود فرا مادی است و برای ادامه‌ی بقای خویش و نیفتادن در چنگال پوچی و بی‌هدفی و کم‌رنگ نشدن ارزش‌های معنوی، میل به خداجویی، کمال یابی و احساس دین‌گرایی دارد .از همین رو دقیقاً بشر قرن بیست‌ویک دنبال چنین گمشده‌ای می‌گردد و همیشه در تکاپو و تلاش است تا با همه‌ی ابزار و وسایل شروع این میل و احساس خود را اقناع کند و چشم‌ها و چشمه‌هایی را به‌سوی معشوق بگشاید.دعا بهترین وسیله‌ای است که آن مهم را سامان بخشد.

        حضرت علی j در نامه‌ی سی‌ویک نهج‌البلاغه ، در بخشی از وصیت خویش به فرزندش امام حسن j می‌فرمایند: و بدان کسی که گنجینه‌های آسمان و زمین در دست اوست تو را در دعا رخصت داده و پذیرفتن دعایت را بر عهده نهاده و تو را فرموده از او بخواهی تا به تو بدهد»

        پس کلید گنج‌های خود را در دست‌تو قرارداد و به تو این فرصت را داده تا هرگاه خواستی درهای نعمت را با دعا بگشایی باریدن باران رحمتش را طلب نمایی، پس دیر پذیرفتن او نباید انسان را ناامید کند که بخشش نعمت‌ها بستگی به نیت خود آدمی دارد.

        چه‌بسا پذیرفتن دعای تو، به تأخیر افتد. این برای آن است که پاداش انسان بزرگ‌تر شود و جزای تو کامل‌تر.ممکن است انسان چیزی را خواسته باشد و به او نداده‌اند؛ بهتر از آن در این جهان یا آن جهان داده‌اند یا بهتر بوده که به تو نداده‌اند؛ پس پرسش انسان درباره‌ی چیزی باشد که نیکی و پاداش آن برایش پایدارتر باشد و پایدار بماند و سختی و رنج آن به کنار، که نه مال برای انسان پایدار است و نه انسان برای مال برقرار.

    کلیدواژه‌ها : دعا، ذکر، نهج‌البلاغه

     

    موضوعات: پژوهشی
    [چهارشنبه 1398-11-02] [ 10:33:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      وظایف جوانان در گام دوم انقلاب با توجه به بیانات مقام معظم رهبری ...

    چکیده مقاله پایانی خانم « لیلی کریمی)

    در برهه ها و جریان های حساس تاریخی همانند شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جوانان نقش اصلی را ایفا کرده و حضوری سرنوشت ساز دارند. رهبر معظم انقلاب مدّ ظلّه العالی در بیانیه گام دوم، جوانان را مخاطبان اصلی دانسته و بار مسئولیت را بر دوش آنان قرار می دهند؛ چرا که حیات و بقای انقلاب اسلامی در گام دوم و تحقق تمدن نوین اسلامی فقط با حضور فعال و با انگیزه جوانان مؤمن و انقلابی میسر خواهد شد.

    خودسازی و تلاش برای رواج معنویت در جامعه، تحقق اقتصاد مقاومتی، اهمیت به علم و پژوهش، مطالبه عدالت و مبارزه با فساد،صیانت از استقلال و آزادی کشور، حفظ عزت و اقتدار و مقاومت در برابر استکبار جهانی و ارائه سبک زندگی ایرانی اسلامی از وظایفی است که در بیانیه ذکر شده است و شناخت این وظایف اولین قدم برای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری است و آگاهی نسل جوان نسبت به مسئولیت هایش را فراهم می سازد. این مقاله به روش توصیفی، تحلیلی، هفت وظیفه اصلی در بیانیه گام دوم انقلاب را با توجه به بیاناتی که مقام معظم رهبری در سال های بعد از انقلاب تا کنون ایراد کردند، تبیین نموده است.

     واژگان کلیدی : انقلاب اسلامی، جوان، مقام معظم رهبری.

    موضوعات: پژوهشی
    [سه شنبه 1398-11-01] [ 01:13:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نقش جوانان درجامعه ی اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای(مدظلّه العالی) ...

    چکیده تحقیق پایانی خانم «راضیه شکروی»

                    جامعه اسلامی جامعه ای است که برای رسیدن به مقصود و اهداف مورد انتظار، حرکت و رفتار خود را در همه ی امور بر رفتار ائمه ی اطهار (علیهم السلام) تطبیق دهد یا حداقل با آن بزرگواران شباهت داشته باشد. این تحقیق به بررسی نقش جوانان در جامعه ی اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای (مدظلّه العالی) پرداخته است.

                حضرت آیت الله خامنه ای (مدظلّه العالی) که با دیدی باز و اندیشه ای عمیق به مسائل کشور و جهان اسلام می پردازند همیشه به اهمیّت جوانان و نقش آنها قبل از انقلاب، در مسیر انقلاب، دفاع مقدس و هم اکنون در عرصه ی جنگ نرم اشاره می نمایند و توجّه خاصی به جوانان دارند.

                جوان دارای ویژگی های مثبت ، قدرت جسمی بالا، تیز هوشی، قلبی پاک و آرزومند می باشد و در عین حال احساسی بودن، جهالت و غرور نیز دارد و به دنبال کسب دانایی و تجربه می باشد. همه ی این موارد ممکن است باعث شود در بحث قلمرو آزادی ،آزادی سیاسی و تکامل وارد گردد و مهم این که بین آزادی و آزادگی کدام را انتخاب نماید وبتواند واقعی نبودن شعار آزادی در غرب را بفهمد.

     همچنین از دیدگاه مقام معظّم رهبری(مدظلّه العالی)  خطراتی شامل پشت کردن به انقلاب، یأس و نا امیدی، منزوی شدن، رفتار تکفیری، افراط و تفریط، نفوذ دشمن و انقلابی منفی شدن، جوانان مؤمن انقلابی را تهدید می کند.حتی در زمانی که جنگ سخت تمام نشده بود جنگ نرم در میدان جولان می داده است و بیشترین گروهی که مورد حمله قرار می دهد و هدف او می باشد جوانان می باشد، اقدامات و عملیات ویژه ای برای جوانان از جمله اعطایی بورس تحصیلی،القاء روحیه ی نا امیدی، ایجاد شکاف بین نسل ها در دست دارد اما به دستور رهبری جوانان، افسران جنگ نرم هستند و آتش به اختیار، یک راه برای موفقیّت تهاجم و دیگر نگاه بصیرانه و خوش بینانه به مسائل می باشد.

    تهاجم فرهنگی نیز یک شاخه از جنگ نرم می باشد ولی به لحاظ اهمیّت وقتی به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد ابتدا با تخلیّه ی فرهنگ خودی صورت می گیرد و سپس تثبیت فرهنگ بیگانه انجام می شود لذا مقام معظّم رهبری جوانان با اخلاص، مؤمنین و خودی ها و صدا وسیما را برای مبارزه با تهاجم فرهنگی به میدان فرا می خواند.نهاجم فرهنگی اثر ندارد اگر با چشم باز، و با حواس جمع و اتحّاد کلمه به میدان بیاید.همچنین این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شده است.

    واژگان کلیدی:جوان، فرصت، جایگاه،جامعه، انحراف،جنگ نرم، افسران جنگ نرم.

     

    موضوعات: پژوهشی
     [ 12:58:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بررسی رابطه قوامیت مردان و ضرب زنان از دیدگاه مفسرین فریقین ...

    چکیده:                                                                                                            مرحمت محمدی

                این مقاله با محور قرار دادن آیه ی34 سوره نساء به بررسی رایطه قوامیت مردان با ضرب نساءاز دیدگاه مفسرین فریقین می پردازد. بر همین اساس ماهیت و حکمت قوامیت، ویژگی های زنان ناشزه و راه های علاج آن، شرایط و فلسفه ی تجویز ضرب از دیدگاه مفسرین فریقین تبیین می گردد. در این نوشتار روشن خواهد شد.

    ادامه »

    موضوعات: موضوعات تربیتی, پژوهشی
    [یکشنبه 1398-03-19] [ 11:40:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      کارگاه مهارت آموزی روش بیان تفسیر ...

    روز سه شنبه1398/2/24به منظور توانایی طلاب در امر قرآن پژوهی، کارگاه مهارت آموزی روش بیان تفسیر از ساعت 8 الی 12 در سالن اجتماعات رضویه  با حضور طلاب و اساتید و استاد روش بیان تفسیر در مرکز مهارت بیان تفسیرحجه الاسلام و المسلمین «اصغر آیتی» برگزار گردید.

    حجه الاسلام آیتی فرمودند: یکی از ثمرات پژوهش در قرآن ، ایجاد انگیزه و فعّال شدن مخاطب و مربّی نسبت به مراجعه به متون دینی و کتابهای مختلف است. روش تفسیری عبارت است از طریق و شیوه‌ای که هر مفسّر برای تفسیر یک یا چند آیه انتخاب می‌کند و غالباً بستگی دارد به ابزاری که در تفسیر به کار می‌برد. مفسّر گاهی بر اساس عقل، گاهی بر اساس نقل (روایات) و زمانی به کمک خود قرآن به تفسیر می پردازد.

    ایشان راه کارهای نفوذ کلام در مخاطب را اینگونه بیان کردند:1) قبل از بیان تفسیر، جهت پر بار شدن جلسه، بهتر است که مربی اطّلاعات جنبی از موضوع آیه داشته باشد. 2) قبل از بیان هر آیه، با مراجعه به تفاسیر موجود، تفسیر آیات قبل و بعد هم مشاهده شود.                              .
    3) جهت تثبیت مطالب گفته شده در هر جلسه، در صورت امکان، مناسب است مربی از تابلو استفاده کند، و موضوع آیه و حدیث را روی تابلو بنویسد و از مخاطبین بخواهد که در جلسه آینده، آیه و حدیث را حفظ کنند و برای تشویق هدایایی را برای آنها در نظر بگیرد.                                                   .
    4)متناسب با ذوق و استعداد خود و همچنین متناسب با نوع مخاطب، یکی از روشها را انتخاب کنند. مثلا؛ موضوع داستان، برای عموم مردم، موضوع علمی؛ برای قشر تحصیل کرده، موضوع شعر و تمثیلی برای قشر فرهنگی فرهنگی و … .                                                                                           .
    حجه الاسلام آیتی همچنین برخی از اصول بیان تفسیر را اینگونه بیان نمودند: 1)توجه به حوصله مردم و فرصت آن ها «علم الله ان فیکم ضعفا… خفف الله.2) توجه و وضعیت جسمى (چنانچه در لحظه افطار دعا یک سطر است. 3) توجه به سطح فهم مردم «بلسان قومه» ، «افلا ینظرون الى الابل» ، «و الى السماء.4) توجه به نیازهاى مردم و نپرداختن به بیان مطالب و اطلاعات غیرضرورى و بى فایده یا یاس آور «قل الله اعلم بما لبثوا.5) پرهیز از به کارگیرى اصطلاحات فنى و طرح مباحث دقیق ادبی. 6) پرهیز از حاشیه رفتن بى جا که منجر به فراموش کردن اصل موضوع شود.    

      

                                                

     

     

    موضوعات: پژوهشی
    [شنبه 1398-03-11] [ 11:13:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      بایسته های پژوهشگری(اخلاق پژوهشگری) ...

    .پاکي دل و جان
         پژوهشگر، کسي است که با دانش هاي اجمالي و مقدماتي و با صرف حوصله و بررّسي، در پي کشف و بازشناسي راست و درست يک حقيقت است و با داشتن استعداد و توانايي نوشتن، مي کوشد انديشه تازه اي را در ساحت علم و عمل، بازتاب دهد. بدين ترتيب، برخي کاستي ها را جبران کند يا راهي تازه و روشن را فراروي ديگران بگشايد.  اگر اخلاق را کنترل غرايز بدانيم، اين مهّم براي پژوهشگران به ويژه پژوهشگران ساحت دين، بايسته تر است. او سزاوارتر از ديگران بايد غرايزش را مهار کند تا حريم ديگران را از دخالت هواهاي نفساني خود حفظ کند و در گفتار و رفتار و نوشتارش از رنجش ديگران بپرهيزد.

    ادامه »

    موضوعات: پژوهشی
    [دوشنبه 1398-02-16] [ 12:53:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      گزارش همایش مطالعات زنان ...

    پیرو فراخوان هفته ی پژوهش سال تحصیلی 98-1397 با عنوان «مطالعات زنان » با مشارکت مدارس حضرت زهراء، فاطمیه(اندان) و رضویّه خمینی شهر همایشی روز سه شنبه27/1/1398 در سالن اجتماعات رضویّه با حضور حجه الاسلام و المسلمین «مجید رنجبر» ساعت30/9 برگزار گردید.

    ادامه »

    موضوعات: پژوهشی
    [چهارشنبه 1398-01-28] [ 09:22:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      برگزاری کرسی آزاداندیشی ...

    با توجّه به فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مدارس حضرت زهراء و رضویّه خمینی شهر روز چهارشنبه 24/11/1397 اقدام به برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان « نظام جمهوری اسلامی کارآمدی یا ناکارآمدی» با حضور اساتید بزرگوار حجه الاسلام محمدعلی شکیب (هادی سیاسی و نماینده ی ولی فقیه در ناحیه سپاه)و حجه الاسلام کمالی(مدیریت محترم حوزه جوادالائمه) و 80 نفر از طلاب و مدیران و کادر هر دو مدرسه نمودند.

    ادامه »

    موضوعات: پژوهشی
    [شنبه 1397-11-27] [ 12:50:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت