امام رضا علیه‌السلام برای درمان زردی پوست  دستورالعملی جالب دارند. حماد بن مهران بلخی می‌گوید: در خراسان روزی جوانی از شیعیان از زردی، خدمت آن حضرت شکایت کرد. حضرت فرمودند: خیار را پوست بکن و بعد پوستش را با آب بپز و بعد از پختن به مدت سه روز مقداری از آن را در حال ناشتا بخور.

* امام رضا (علیه‌السلام) همچنین برای نشاط پوست می‌فرمایند: توصیـه می‌کنم که از زیاده‌روی در خوردن پیاز خودداری کنید؛ زیرا پیاز زیاد رنگ نشاط و شادی را از چهره می‌برد و سایه‌ای غم‌انگیز به سیما فرو می‌اندازد.

* همانطور که گفتیم گوارش می‌تواند تأثیری مستقیم بر پوست داشته باشد. علی بن محمد بنشیم گفت: به محضر امام رضا (علیه السلام ) از مشکل گوارش غذا شکایت کردم، حضرت فرمود: زرده تخم‌مرغ بخور. گفت: همین کار را کردم و از آن سود بردم. آن حضرت همچنین می‌فرمایند: زیاد تخم‌مرغ آب پز خوردن، تنگی نفس و نفس‌نفس زدن می‌آورد و خوردن زیاد تخم‌مرغ سبب بیمار شدن طحال و سپرز می‌شود. (1)

* و در بیانی دیگر می‌فرمایند: خوردن زیاد تخم‌مرغ، کک و مک در چهره به وجود می‌آورد. (2)

* امام رضا علیه‌السلام در جایی دیگر به خواص روغن زیتون اشاره نموده و چنین می‌فرمایند: نعم الطّعام الزّیت یطیّب النّکهة و یذهب بالبلغم و یصفّی اللّون و یشدّ العصب و یذهب بالوصب و یطفیء الغضب؛ روغن زیتون غذای خوبی است، دهان را خوش‌بو و بلغم را برطرف می‌سازد، رنگ صورت را صفا و طراوت می‌بخشد، اعصاب را تقویت کرده، بیماری و درد و ضعف را از میان می‌برد و آتش خشم را فرو می‌نشاند. (3)

* از خواص اعجاب انگیز انجیر تقویت مو و کمک به رشد موهای بدن است. امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند که انجیر مو را می‌رویاند. از طرفی انجیر نیروزا، مقوی نیروی جسمی، کمک‌کننده به هاضمه، ملین و تسکین‌دهنده تشنگی و حرارت است و شاید به همین خاطر است که امام رضا (علیه‌السلام) می‌فرماید: وَلایُحتاجُ مَعَهُ إِلى دَواءٍ؛ با وجود انجیر دیگر شما احتیاجى به دارو ندارید.(4)
امام رضا (علیه‌السلام) همچنین برای نشاط پوست می‌فرمایند: توصیـه می‌کنم که از زیاده‌روی در خوردن پیاز خودداری کنید؛ زیرا پیاز زیاد رنگ نشاط و شادی را از چهره می‌برد و سایه‌ای غم‌انگیز به سیما فرو می‌اندازد
* امام رضا (علیه‌السلام) انار را میوه‌ای می‌دانند که برای آوردن فرزندانی سالم توصیه می‌کنند و می‌فرماید که انار فرزند را زیبا می‌گرداند . (5)

انار یک تصفیه‌کننده خون بوده و برای کبد بسیار مناسب است. به این دلیل از قدیم خوردن این میوه برای شفافیت پوست توصیه می‌شده است. از امام رضا(علیه‌السلام) هم نقل شده که: «انار بخورید تا دهان‌تان پاکیزه و خوش‌بو شود.»
و همچنین در توصیه‌هایی جامع می‌فرمایند:

* انجیر و مشروب مویز که اهلش می‌نوشند، اگر با هم خورده شود تولید نقرس و پیسی می‌کند.

* مداومت بر خوردن پیاز باعث کلف (یک اختلال تغییردهنده رنگ پوست صورت به سمت سیاهی می‌باشد که علل مختلفی دارد) در صورت می‌شود.

* خوردن غذاهای شور و گوشت‌های نمک‌سود و همچنین خوردن ماهی شور بعد از عمل حجامت و فصد رگ‌ها تولید بهک و جَرَب می‌کند.

پی‌نوشت‌ها:

1. طب الرضا ص 28؛ بحارالانوار، ج 62، ص 321
2. بحارالانوار، جلد 62، صفحه 321
3. بحارالانوار، ج 66، ص 183
4. وسائل الشیعه ج17 ، ص133، ح
5. محاسن ، ج 2 ، ص 546

موضوعات: موضوعات تربیتی
[پنجشنبه 1394-06-05] [ 09:39:00 ق.ظ ]