2-1-1-3-حالات روحی و روانی زوجین
نکته دیگر اینکه حالت روانی و شرایط روحی زن و مرد در هنگام عمل جنسی نیز در سرنوشت کودك و حالات روانی و حیات معنوي و گرایشهاي او بسیار مؤثر است.
مواردي که حالتهاي روانی زن و مرد را در هنگام انعقاد نطفه، به سوي معنویات سوق می دهد، عبارتند از:

الف) دعا کردن
یکی از اعمال قبل از انعقاد نطفه، دست به دعا برداشتن پدر و مادر است. دعا براي گرایش کودكب ه نماز، آغازین قدم است که پدر و مادر، آن را از معبود متعالی و خالق خویش می خواهند. این دعا در سیره پیامبران و مردمان رشد یافته، به خوبی جلوه گر است. در دعاي حضرت زکریا آمده است :
«زکریا، پروردگارش را خواند که خدایا به من از نزد خود فرزندي پاکیزه ببخش که تویی شنونده دعا.»
از این آیه مبارکه چنین برمی آید که درخواست فرزند و نسل پاك، سنت و روش انبیاي گرامی است و ارزش ذریه و فرزندان، به پاکی آنهاست.
دعایی مخصوص فرزندان وجود دارد که در بخشی از دعاي امام سجاد (علیه السلام)جملاتی از آن چنین آمده است:
«اي خداي من، بر من منت گذار و فرزندان مرا به من ببخش. بر من منت گذار و از نعمت صلاح و صواب محرومشان مساز و مرا از صلاح عقیدت و حسن تربیتشان بهره مند فرماي… پروردگارا، به من در تعلیم و تربیتشان کمک کن که در حقشان نیکویی کنم.»

ب) یاد خدا و معصومین (علیهم السلام)
بعد از دعا کردن، زن و مرد وضو بگیرند و دو رکعت نماز به جاي آورند. همچنین حمد خداي سبحان و صلوات بر نبی اکرم و خاندان عصمت و طهارت(صلوات الله علیهم) را همواره بر زبان داشته باشند. یاد خداوند بزرگ و عزیز، موجب آرامش قلب می شود و در فرزند، اثر مثبتی خواهد داشت.
شایسته است پدران و مادران به پیروي از سیره رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) ، چهل روز پیش از انعقاد نطفه، شرایط ویژه اي را مهیا نمایند. پس از انعقاد نطفه در رحم مادر، دوران بارداري و نهُ ماه انتظار آغاز می گردد……ادامه دارد.

موضوعات: موضوعات تربیتی
[شنبه 1394-12-01] [ 09:15:00 ق.ظ ]