-1-1-4- دوران بارداري
یکی از مهمترین مراحل تربیت فرزند، دوران بارداري است. در این دوره، ساختمان روانی و جسمانی کودك پی ریزي می شود و اسلام در تربیت کودك، از آغاز تا انجام این دوره توجه داشته است.
مادر در این دوره، نقش بسیار مهمی دارد. کلمه « ام» که در قرآن و روایات آمده، به معناي ریشه و سرچشمه است و به این دلیل که کودك، نُه ماه در رحم مادر است و تمام نیروي جسمی و روحی خود را از وجود مادر می گیرد و از جسم و جان او می کند ، از او نسبت به کودك تعبیر به « امُ» شده است.
مدت اقامت نطفه در صلب پدر، بسیار کوتاه، ولی در رحم مادر نزدیک به 270 روز است. به همین دلیل، اثرپذیري کودك از مادر بیشتر است و اسلام نیز براي مادر نقشی ویژه تعریف نموده است.
مادر در دوران بارداري، باید آرامش روحی و معنوي داشته باشد. براي مثال، حضور در مجلس معصیت، در روحیه مادر اثر می گذارد. همچنین نباید از هر غذایی که میل و طبعش اقتضا می کند، استفاده نماید. چه بسا از منبع حلالی تهیه نشده و آثار بدي براي او و فرزندش به همراه داشته باشد.
فرزندان مادرانی که اخلاق اسلامی را رعایت می کنند، از وقار و ادب برخوردارند و کانون مهر و محب تو عاطفه و عشق اند، در رحم از این ویژگیها مایه می گیرند.
از مسایل شگفت انگیزي که از گذشته تا امروز، پذیرفته شده و مورد قبول دانش و تجربه دقیق بشري است، قانون وراثت است. این قانون بیان می دارد که بسیاري از صفات و ویژگیهاي پدر و مادر، از زمان پیدایش نخستین سلول حیات فرزند در سازمان وجود پدر، تا انتقال به رحم و گذراندن مراحل رشد، به کودك آنان ارث می رسد و این صفات و ویژگیها، پس از ورود کودك به این جهان، آرام آرام و پابه پاي رشد و ترقی او، آشکار و شکوفا می گردند.
اگر پدر و مادر براي رسیدن فرزند خویش به سعادت بکوشند، عبادتی بزرگ نموده و از منافع ابدي ازدواج، بهره گرفته اند و اگر عامل شقاوت او شوند، از شجره طیبه ازدواج، سودي نبرده اند.
اگرچه وراثت، عامل مهمی در شکل گیري زندگی انسان است، ولی قدرت تربیت نیز بسیار است و ممکن است بر وراثت نیز تأثیر بگذارد. به هر میزان که عامل تربیتی، قويتر باشد، اثر بیشتري بر خصیصه ها وصفات ارثی خواهد داشت.

افرادي که با نقیصه هاي وراثتی به دنیا می آیند، بر اثر عامل تربیت، می آموزند که با وجود این نقص، زندگی خوبی داشته باشند. مانند فردي که با دستهاي فلج به دنیا می آید و یاد می گیرد که تواناییهاي دیگرش را به کار گیرد و با انگشتان پا بنویسد و نقص و نارسایی دست را جبران کند.
پس در نتیجه مادر و شرایط روحی و معنوي او در دوران بارداري نقش مهمی در شخصیت فرزند دارد. این تأثیرگذاري در کودك، به صورت بالقوه است و به فعلیت رسیدن آن، گذشته از قانون وراثت، به تربیت و اراده و اختیار کودك در تمام مراحل زندگی نیز بستگی دارد.
حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : «إذا کَرُمَ أصلُ الرَجُلُ کَرُمَ مَغیُبهُ و محضَرُهُ ؛ وقتی اصل و ریشه انسان خوب و شریف باشد نهان و آشکارش خوب و شریف است.»
حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:«ایُّها النّاسُ اِیاکُم و خَضرأ الدِّمَن. قیل«یا رسول الله و ما خَضرأ الدِّمَن»قال:«المرأهُ الحسنا فی مَنَبتِ السوء» ای مردم از گیاهان سبز و خرمی که در مزبله رشد کرده اند بپرهیزید! گفته شد: ای رسول خدا! منظور از این جمله چیست؟ در پاسخ فرمود: دختر زیبایی که در خانواده بد رشد کرده باشد». ..ادامه دارد.

موضوعات: پژوهشی
[شنبه 1395-01-14] [ 08:46:00 ق.ظ ]