2-1-1-5-تغذیه حلال
مساله ای که خانواده ها باید به آن توجه داشته باشند غذای سالم می باشد چرا که غذا در ساختن شخصیت انسان موثر است، زیرا تبدیل به انرژی و نیرو می شود و ماشین وجود آدمی را به حرکت در می آورد و به شکل کار و عمل جلوه می کند و در قیامت نیز به شکل مناسب تجسم پیدا خواهد کرد. پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:« هر کس لقمه حرامی بخورد تا چهل شب نمازش مقبول و تا چهل روز دعایش مستجاب نخواهد شد و هر گوشتی که از حرام روییده شود آتش به آن اولی است در صوررتی که یک لقمه نیز در روئیدن گوشت دارد.»
بنابراین غذای حلال و رویش بدن از حلال یکی از پر اهمیت ترین نقش ها را در سعادت انسان دارد. چنان چه غذای حرام و رویش بدن از آن یکی از بدترین اثرات منفی را در نفس می گذارد و شرطی قوی جهت شقاوت است و به جهت همین نقش اساسی حلال است که افضل عبادات شمرده شده است . «عبادت هفتاد جزء است بهترین آن طلب حلال است.»
طلب حلال عبارت است از عبادتی که در شعاع آن اوامر بسیاری انجام گرفته و نواهی بسیاری ترک شده است. زیرا درآمد حلال مستلزم این است که دستورات عقل و شرع کاملا رعایت شود. روی این اساس، غذای حلال غالبا آمیخته با ترک دروغ، خیانت، مکر و حیله و همراه نبودن سخط خداوند است. بنابراین لقمه حلال جوهره افعال شایسته و نیت انسانی می باشد و به همین جهت اثر معنوی خود را بر رویش بدن و استعدادها و غرایز می گذارد و اعضا و جوارح روئیده از حلال مایل به حلال خواهد بود. بنابراین زن در هنگام بارداری چنان چه این امر مهم را رعایت کند و مرد خانه با تهیه غذای حلال زن را در این امر یاری کند نه تنها جسم کودک رشد سالم مادی خواهد داشت بلکه از رشد نورانی در استعدادها و مراتب نفس برخوردار خواهد شد.ادامه دارد….

موضوعات: موضوعات تربیتی
[شنبه 1395-01-28] [ 11:39:00 ق.ظ ]