یکی از مواردی که در امر تربیت کودک موثر است ،غسل دادن است که در اسلام به آن تو صیه شده است . درباره غسل دادن کودک چند نکته قابل توجه است :  

الف : مقصود از این غسل ، شستشوی  نوزاد نیست بلکه مقصود ،غسل به مفهوم شرعی آن است ،بنابر این کسی که نوزاد را غسل می دهد ،باید احکام غسل مانند قصد قربت و تر تیت را رعایت نماید . 

ب: استحباب این غسل مشروط است به ضرر نداشتن آ ن برای کودک است مستحب است شستن و غسل دادن بچه ای که تازه متولد شده در صورتی که غسل برای بچه ضرر نداشته باشد .

ج: استحباب غسل نوزاد ،هنگام تولد است و تاخیر در آ ن تا دو سه روز مانعی ندارد . 

د:برخی از فقها ی گذشته ،غسل دادن نوزاد را واجب دانسته اند . امام صادق ( علیه سلام )در این باره فرموده اند : غسل دادن نوزاد ،لازم است . حدود 4 ساعت بعد از تولد ،نوزاد برای اولین بار شستشو داده می شود تا خون و جریان های موجود در سطح پوست تمیز شود . بعد از آن تا وقتی بند ناف جدا نشده است از استحمام طولانی و فرو بردن بدن نوزاد در آب خودداری کنید . بند ناف معمولا در عرض  2-1 هفته می افتد . تا قبل از افتادن ، بند ناف بایستی خشک و تمیز نگه داشته شود . تمیز کردن بند ناف با مواد ضد عفونی کننده مثل الکل سفید توصیه نمی شود  زیرا ترمیم و جدا شدن بند ناف را به تاخیر می اندازد .  

                                                          برگرفته از کتاب تربیت کودک 

موضوعات: موضوعات تربیتی
[چهارشنبه 1390-12-10] [ 11:49:41 ق.ظ ]