Normal 0 false false false false EN-US X-NONE FA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ /> ayout v:ext="edit">

="MsoNormal” style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;">واگر ندارد ،خودشان استادند اما نمی توانند تجربه شان را منتقل کنند.

روش مطالعه :

می کوش به هر ورق که خوانی                       تامعنی آن تمام دانی

هدف ازمطالعه :بخاطر سپردن مطلب نه مشغول بودن ووقت گذرانی .

انواع کتابها :

1)چشیدنی :نگاه اجمالی

2)بلعیدنی :نیاز به تامل چندان ندارد

3)هضم کردنی (  برای فهم بعضی کتب باید مانند گاو بود (نشخوار وهضم ویاد آوری وفکر مجدد)

- انتخاب کتاب :باید بافکر قبلی کتاب مورد نظر انتخاب شودنه اینکه باری به هر جهت بود ،باید اولویت بندی واهم ومهم داشت.

- برنامه ریزی :موضوع ،کتاب،زمان ومکان مطالعه باید با برنامه باشد.سیر مطالعاتی ومطالعۀ موضوعی مهم است.

- ایجاد انگیزه :احساس نیاز منجربه انگیزه است.

باسؤال کردن از او ،متوجه کمی اطلاعاتشان می کنی مراوده با اهل علم استفاده از زمینه ،علایق فرد ،مثلاً کودن به قصه علاقه دارد ،رعایت وتناسب ذوق ،سن ،معلومات ،امکانات و….بامورد مطالعه.

-مفید تر کردن مطالعه :

باتمرکز حواس ،خلاصه نویسی ،یادداشت برداری ،طرح سؤال وفکر روی مطلب واهمیت دادن به موضوع وقتی که صرف وهزینه می کنیم .

کیفیت نه کمیت :

باید موضوع کمبود وقت وکوتاهی عمر رادر نظرداشت وبه فکر حداکثر بازدهی بود .چه خواندن وچگونه خواندن مهمتر از چه قدر خواندن است .

توزیع الوقت توسیع الوقت .فرصت پیش آمدنی نیست پیش آوردنی است.

کسانی که کار امروز را به فردا می افکنند ،کار فردا راهم به پس فردا … .

تمرکز فکر :با شناسایی ورفع عوامل عدم تمرکز وحواس پرتی که دو نوع اند

1-عوامل درونی :غم وغصه ،اضطراب ،بی خبری ازنزدیکان ،عشق ومحبت و…باید تعدیل شود والّا مطالعه را باید قطع کرد وفرصتی دیگر انجام داد

2- بیرونی :سروصدا ،عکس ,تلویزیون ،گرسنگی              مطالعه در محیط آرام وبی صدا ،خواندن کتاب با صدای بلند ،یادداشت برداری وخلاصه نویسی ،علامتگذاری زیر مطالب مهم و…

بازگو کردن مطالب :برای دیگران یا برا ی خود

مطالعۀ فردی یا گروهی :بسته به نوع مطلب دارد،گاه نیازی به کار جمعی نیست اما گاهی لازمست هستۀ مطالعاتی تشکیل دادهم به علت تعدد منابع هم به جهت جذب بیشتر افراد به کار گروهی :کُلُ حِزبِ بِمالَدَیهِم فَرِحون .

هم برای پخته شدن مباحث.

آفات مطالعه:

1-نبودن انگیزه وعلاقه

2-دلسردی به خاطر خواندن کتاب نامناسب ،مطالعه بی تشویق وگسسته از عمل ونتیجۀ خارجی

3-سرگردانی به علت عدم برنامه ریزی ،رفع نشدن اشکالات

4-هرزگی وسرزدن به هر کتاب وموضوع و…بدون این که آن موضوع را کامل بخواند

5- مرید دربست نویسنده یا کتابی بودن

6-غرور

نکات جنبی

1-ایجاد آمادگی معنوی :قصد قربت ،وضوداشتن ،روبه قبله بودن

2-حالت جسمی خوب باشد (گرسنگی یاسیری زیاد،عجله ،خستگی …)

3-انتخاب زمان مناسب :صبح وسن جوانی برای کتب عمیق ،آخر شب برای کتب سطحی تر

4-مکان مناسب ،نورکافی ،فاصله چشم وکتاب cm 30،مطالعه بدون حرکت ،کیفیت نشستن

5-پرهیز از پیش داوری

6-طرز برخورد باکتاب مثل برخورد بادوست خاموش است :باید به حرفش آورد ،نباید آزارش دادوبه او بی اعتنایی کرد ،کتاب گران مثل دوست پرتوقع است که کمتر سراغش می روند ،در دوستی اخلاق وفکر مهم است نه لباس وظاهر

7-جهت دار بودن مطالعه به سمت علم الهی :

دعای مطالعه :اَللّهم اَخرِجنی مِن ظُلُمات ِ الوَهمِ (باطل را حق پنداشتن )واَکرِمنی بِنورِالفَهمِ.اَللّهُم افتِح عَلَینا اَبوابَ رَحمَتِکَ واَنشُر عَلَینا خَزائِنِ عُلومِکَ بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمین

موفق و سربلند باشید.

معاونت پژوهش مدرسه رضویه

موضوعات: پژوهشی
[چهارشنبه 1392-07-03] [ 11:53:00 ق.ظ ]