1- تعریف پژوهش

پژوهش به معنای یک جستجوی روشمند است و به فعالیت های جستجو گرانه ای گفته می شود که در پی برخورد با یک مششکل یا مسئله انجام می شود و برای دست یابی به دانش و یافته های جدید است.

در تعریف دیگر آمده است:

تحقیق فعالیت منظم و مدونی است که به دست یافتن معین ، کشف و گسترش دانش و حقیقت می انجامد ، گذشته از این که ، حاصل آن بنیادی یا کاربردی باشد.در حقیقت پژوهش ، کوششی علمی و اندیشیده همراه با طرح و برنامه برای کشف حقیقتی مجهول است.

2- اهداف پژوهش

از طریق پژوهش می توان به اهداف زیر دست یافت:

1-2.تقویت بنیه علمی جامعه و تولید و توسعه دانش و کشف حقایق

2-2.درک بهتر زمانه و نیازهای واقعی جامعه

3-2.نقد و بررسی دیدگاه ها و دست یابی به تئوری های نوین

4-2.پاسخگویی به شبهات

5-2.ارایه راهکارهای اصلاحی برای حل مشکلات

3- انواع پژوهش

1-3.به اعتبار هدف:

1- پژوهش های بنیادی : در این تحقیق به دنبال تامین و تولید دانش و ارایه نظریه نوین هستیم و می خواهیم ماهیت پدیده ها را کشف کنیم. این پژوهش ها به منظور توسعه مجموعه دانسته های موجود درباره اصول و قوانین علمی انجام می گیرد.

2- پژوهش های کاربردی : پژوهشی که بر اساس اصول و فرضیه ها ، برای دست یابی به هدفی خاص انجام می گیرد وبا هدف کاربردی کردن علم و دانش، برای حل مسائل و مشکلات علمی کاربردفوری و علمی دارد.

3- توسعه ای: کاربرد سازمان یافته دانش یا دستاوردهای اصیل پژوهش های پیشین ، برای تولید ابزار و دستگاه یا ره یابی به روش های سودمند است.

2-3. به اعتبار نتایج تحقیق:

1. پزوهش های کیفی مانند بررسی شعائر و رفتارهای یک فرقه در ساحت های روان شناسی

2. پژوهش کمی با استفاده از آمار و ابزار اندازه گیری

3-3.به اعتبار هدف از نگاهی دیگر

1.توصیفی: گزارشی است بدون تاکید بر علت یابی مسئله مانندگزارش یک واقعه و یا یک اندیشه که در آن تنها به آنچه موجود است و نه به چرایی امر، توجه می شود. در حقیقت توصیف ، بیان اوصاف ، آثار ، علائم و را بطهی آن با چیزهای دیگر است.توصیف در مورد واقعیات محسوس ، علوم تجربی یا توصیف فلسفی انجام می شود.

2.تحلیلی:مستلزم نوعی باز گشت و بازنگری در معلومات است.اساسا توسعه و تعمیق علوم در گرو تبین وتحلیل است نه توصیف صرف.

4-3.پژوهش را می توان به تطبیقی و غیر تطبیقی هم تقسیم کرد.در تحقیقات تطبیقی افزون بر توصیف و فهرست کردن شباهتها و تفاوت ها به تحلیل و تبین انها می پردازیم.

5-3.همچنین پژوهش را می توان به انتقادی و غیر انتقادی نیز تقسیم کرد.در پژوهش های انتقادی یا نقدی به توصیف و تبین نقاط ضعف و قوت آثار یا دیدگاه ها می پردازیم. تفکر نقدی در پاره ای از موارد می تواند ما را به خلاقیت ونو آوری بر ساند وباعث قوت و استحکام نظریه ها شود.البته محقق باید به شیوه مطالعه انتقادی تسلطداشته باشد تا بتواندزوایای پیدا و پنهان مباحث را ببیند و انها را مورد ارزشیابی قرار دهد.

6-3.تقسیم دیگر به اعتبار روش کسب اطلاعات است که در درجه اول به مستقیم و غیر مستقیم ، تقسیم می شود.در روش مستقیم ، اطلاعات از قبل موجود نیستند و محقق ناچار است آنها را تولید کند و سپس به اندیشه ورزی و تحلیل انها بپردازند . روش مستقیم ممکن است در حوزه ها یپژوهشی حسی، تجربی، عقلی ، فلسفی و عرفانی اجرا شود.

نا گفته نماند که به اعتبار گرد آوری اطلاعات از سه طریق: 1- دیدن اطلاعات در صورت موجود بودن 2- تفکر و فکر کردن3- پرس و جو و مصاحبه و پرسشگری ، می تواند نوع تحقیقات نیز تغییر کند.

7-3.تقسیم بعدی پژوهش به اعتبار مسئله است چه اینکه مسائل یا متعلق به ماوراء الطبیعه است یا متعلق به طبیعت و گاهی مسائل به ذهن یا زبان تقسیم می شوند.

 

موضوعات: پژوهشی
[شنبه 1392-11-19] [ 11:37:00 ق.ظ ]