آنچه یک پژوهشگر باید بداند | ... | |
1- تعریف پژوهش پژوهش به معنای یک جستجوی روشمند است و به فعالیت های جستجو گرانه ای گفته می شود که در پی برخورد با یک مششکل یا مسئله انجام می شود و برای دست یابی به دانش و یافته های جدید است. در تعریف دیگر آمده است: تحقیق فعالیت منظم و مدونی است که به دست یافتن معین ، کشف و گسترش دانش و حقیقت می انجامد ، گذشته از این که ، حاصل آن بنیادی یا کاربردی باشد.در حقیقت پژوهش ، کوششی علمی و اندیشیده همراه با طرح و برنامه برای کشف حقیقتی مجهول است. 2- اهداف پژوهش از طریق پژوهش می توان به اهداف زیر دست یافت: 1-2.تقویت بنیه علمی جامعه و تولید و توسعه دانش و کشف حقایق 2-2.درک بهتر زمانه و نیازهای واقعی جامعه 3-2.نقد و بررسی دیدگاه ها و دست یابی به تئوری های نوین 4-2.پاسخگویی به شبهات 5-2.ارایه راهکارهای اصلاحی برای حل مشکلات 3- انواع پژوهش 1-3.به اعتبار هدف: 1- پژوهش های بنیادی : در این تحقیق به دنبال تامین و تولید دانش و ارایه نظریه نوین هستیم و می خواهیم ماهیت پدیده ها را کشف کنیم. این پژوهش ها به منظور توسعه مجموعه دانسته های موجود درباره اصول و قوانین علمی انجام می گیرد. 2- پژوهش های کاربردی : پژوهشی که بر اساس اصول و فرضیه ها ، برای دست یابی به هدفی خاص انجام می گیرد وبا هدف کاربردی کردن علم و دانش، برای حل مسائل و مشکلات علمی کاربردفوری و علمی دارد. 3- توسعه ای: کاربرد سازمان یافته دانش یا دستاوردهای اصیل پژوهش های پیشین ، برای تولید ابزار و دستگاه یا ره یابی به روش های سودمند است. 2-3. به اعتبار نتایج تحقیق: 1. پزوهش های کیفی مانند بررسی شعائر و رفتارهای یک فرقه در ساحت های روان شناسی 2. پژوهش کمی با استفاده از آمار و ابزار اندازه گیری 3-3.به اعتبار هدف از نگاهی دیگر 1.توصیفی: گزارشی است بدون تاکید بر علت یابی مسئله مانندگزارش یک واقعه و یا یک اندیشه که در آن تنها به آنچه موجود است و نه به چرایی امر، توجه می شود. در حقیقت توصیف ، بیان اوصاف ، آثار ، علائم و را بطهی آن با چیزهای دیگر است.توصیف در مورد واقعیات محسوس ، علوم تجربی یا توصیف فلسفی انجام می شود. 2.تحلیلی:مستلزم نوعی باز گشت و بازنگری در معلومات است.اساسا توسعه و تعمیق علوم در گرو تبین وتحلیل است نه توصیف صرف. 4-3.پژوهش را می توان به تطبیقی و غیر تطبیقی هم تقسیم کرد.در تحقیقات تطبیقی افزون بر توصیف و فهرست کردن شباهتها و تفاوت ها به تحلیل و تبین انها می پردازیم. 5-3.همچنین پژوهش را می توان به انتقادی و غیر انتقادی نیز تقسیم کرد.در پژوهش های انتقادی یا نقدی به توصیف و تبین نقاط ضعف و قوت آثار یا دیدگاه ها می پردازیم. تفکر نقدی در پاره ای از موارد می تواند ما را به خلاقیت ونو آوری بر ساند وباعث قوت و استحکام نظریه ها شود.البته محقق باید به شیوه مطالعه انتقادی تسلطداشته باشد تا بتواندزوایای پیدا و پنهان مباحث را ببیند و انها را مورد ارزشیابی قرار دهد. 6-3.تقسیم دیگر به اعتبار روش کسب اطلاعات است که در درجه اول به مستقیم و غیر مستقیم ، تقسیم می شود.در روش مستقیم ، اطلاعات از قبل موجود نیستند و محقق ناچار است آنها را تولید کند و سپس به اندیشه ورزی و تحلیل انها بپردازند . روش مستقیم ممکن است در حوزه ها یپژوهشی حسی، تجربی، عقلی ، فلسفی و عرفانی اجرا شود. نا گفته نماند که به اعتبار گرد آوری اطلاعات از سه طریق: 1- دیدن اطلاعات در صورت موجود بودن 2- تفکر و فکر کردن3- پرس و جو و مصاحبه و پرسشگری ، می تواند نوع تحقیقات نیز تغییر کند. 7-3.تقسیم بعدی پژوهش به اعتبار مسئله است چه اینکه مسائل یا متعلق به ماوراء الطبیعه است یا متعلق به طبیعت و گاهی مسائل به ذهن یا زبان تقسیم می شوند.
[شنبه 1392-11-19] [ 11:37:00 ق.ظ ]
لینک ثابت |