Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

;">استاد راهنما:

سرکار خانم خدیجه معین

محقق:

عظیمه معینی

 

چکیده

ازدواج از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و در آیات و روایات بر آن تأکید فراوانی شده است و آموزه های دینی، دیدگاه های غیر مذهبی را در حیطه های مختلف نقد کرده است.

این مسأله مهم از فوائدی برخوردار است که مهم ترین آنها رسیدن به کمالات انسانی و تقرب به ذات حق تعالی است و بعد از آن، رسیدن به آرامش، امنیت، محیطی صمیمی، برآورده شدن نیازهای مادی و معنوی، تربیت فرزندان سالم و صالح و بهره مندی از جامعه ای متعال می باشد. اما زمان ازدواج، که سوال بیشتر جوانان است، زمانی است که دختر و پسر به بلوغ جسمی و جنسی، بلوغ اجتماعی، بلوغ عاطفی، بلوغ اقتصادی، بلوغ ذهنی و بلوغ فرهنگی رسیده باشند، در این صورت        می توانند زندگی توأم با آرامش و بهره مندی از مواهب مختلف را داشته باشند.

ازدواج از مشکلات و موانعی برخوردار است تا جایی که هر گاه به جوانی گفته می شود « چرا ازدواج نمی کنی » فوراً و بی درنگ « مشکلات و موانع ازدواج را پیش می کشد که این مشکلات شامل دو دسته اند: 1. مشکلاتی که خود آنها را ساخته ایم. 2. مشکلات حقیقی، که با شناخت کافی و راه حل های آنها می توان این مشکلات را به حداقل رساند.

در کانون خانواده ای که براساس معیارهای اسلامی و انسانی تشکیل شده است، سازگاری نقش مهمی دارد از این رو شناخت عوامل سازگاری، آسیب ها و راهکارها و مهارت ها از مهم ترین مسائلی است که قابل بررسی می باشند. این آسیب ها و عدم سازگاری ها می توانند سر راه زوجین قرار گیرند و مانع پیشرفت آنها شوند که اولین و مهم ترین آنها آسیب در عرصه معنوی است که اگر زوجین ایمان پایداری داشته باشند می توانند با توکل به خدا مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنند و گر نه با شکست روبرو می شوند.

آسیب در عرصه اخلاق یکی دیگر از مشکلاتی است که خطرات جدی را به همراه دارد و اگر درمان نشود مانند آتش سوزان، خانواده و جامعه را به مخاطره می اندازد.

برخی مواقع، جلوگیری اختلاف ها، آسیب ها و احساس فاصله میان همسران را می توان به رابطه جنسی آن مربوط دانست و افراط و تفریط هایی در آن صورت می گیرد که نیاز به آموختن       مهارت های لازم در این زمینه می باشد.

یکی دیگر از آسیب ها، آسیب در عرصه اقتصادی است که اگر زن و شوهر از تدبیر و مدیریت برخوردار باشند دچار حرص و اسراف نمی گردنند و می توانند آتیه فرزندان را تأمین کنند و همراه با توکل بر خداوند از آرامش نسبی برخوردار شوند.

با توجه به الگوهایی که در قرآن و روایات مطرح شده و شناخت و یادگیری روابط ی ما بین و افزایش مهارات همسر داری و تربیت فرزندان می توان امید داشت که از خانواده ای متعادل و رو به رشد بهره مند شد.

موضوعات: پژوهشی
[چهارشنبه 1392-06-13] [ 11:26:00 ق.ظ ]