فواید تند خوانی
1-کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن
2- مرور کردن مطالبی که قبلا خواندیم
3-جلوگیری ازاتلاف وقت برای خواندن مطالب غیر ضروری
4-ایجاد ارتباط میان فصول مختلف کتاب با توجه به نیازها و سئوالهای خود
5-پرداختن به مطالب بسیار ضروری با توجه به زمان محدود خود
6-ایجاد تمرکز بیشتر بر روی موضوع مورد نظر.
7-جلوگیری ار اتلاف عمر و انرژی خود و افزایش بهره وری یادگیری
روش مطالعه تند خوانی
1روش مطالعه بر فن دید زدن مبتنی است. دید زدن مستلزم یک حرکت منظم وم همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است،در حالی که روش خواندن اجمالی مبتنی بر یک روش انتخابی و نمونه گیری از مطالب و عبارات اساسی و کلیدی است.فن دید زدنامکان مرور کردن مطالب را به طرزی بسیار سریع میسر می سازد . نتیجه کار،یک آگاهی خیلی وسیع،ولی نه خیلی دقیق،از محتوای کتاب یا مطلب خواندنی است.
روش تند خواندن مستلزم حرکت سریع است. هنگام تمرین کردن روش تند خوانی،منظور شما باید کسب آشنایی و عادت کردن با حرکات چشم و جریان های فکری باشد که ممکن است در ابتدا برای شما نا آشنا باشند.در ابتدای تمرینات خود،آشنایی با نحوه درست مطالعه مهمتر از درک مطالب خوانده شده است.در جریان تمرینات خود،متوجه خواهید شد که هر چه روش تند خوانی را بیشتر تمرین کنید بیشتر از معانی کلمات و عبارات کلیدی آگاهی کسب می کنید،و از این اطلاعات پراکنده می توانید تصوری کلی از محتوای مطالب به دست آورید. باتمرین بیشتر،اعتماد ومیزان درک شما از مطالب ،خصوصا مطالب آسانتر،افزایش خواهد یافت.
تمرینات در مطالعه به روش تندخوانی
تمرینات این قسمت به شما کمک خواهد کرد تا با ایجاد یک نوع ریتم زمانی بتوانید زمانی را که برای مرور کردن هر صفحه لازم دارید کنترل کنید.تازگی این روش و کوشش برای اینکه مطلبی را با سرعت چندین برابر عادتی که دارید بخوانید ممکن است در ابتدا ناامید کننده به نظرتان برسد و باعث حواس پرتی شما شود.بنابراین،در آغاز تمرینات خود،لازم است که مراحل پیشنهادی را با دقت تمام اجرا کنید.
برای تمرین های نخستین دید زنی،کتابی را که می خواهید بخوانید به طور باز بر روی یک میز قرار دهید.بعد،از انگشت نشان دست راست خود به عنوان یک راهنما استفاده کنید،این انگشت را در وسط صفحه یا یا وسط ستون مطالب بگذارید و آن را از بالا به پایین حرکت دهید،و با چشم سر انگشت خود را دنبال کنید.بعد از اتمام هر صفحه،با دست چپ صفحه را به سرعت ورق بزنید.انگشت شما برای عادت دادن چشم و ذهن به هنگام انجام تمرینات اولیه به کار می روند،ولی بعضی افراد استفاده از این انگشت را برای همیشه به عنوان یک عادت حفظ می کنند.
موانع تند خوانی و رفع آن
1- نگرش منفی نسبت به تند خوانی: عد ه ای معتقدند که تند خوانی باعث افزایش کمی و کاهش کیفی مطالب می شود که همیشه صادق نیست.
2- خواندن نوشته با صدای بلند: ریشه ی این عادت به دوران کودکی بر می گردد برای مبارزه با این عادت باید در هنگام تند خوانی نوک زبانشان را بین دندانهای راست یا چپ قرار دهند تا مانع تلفظ کلمات شوند.
3- تکان دادن سر هنگام مطالعه:
اگر شیی در محدوده ی دید خواننده قرار گیرد با گردش چشم بدون تکان دادن سر می توان نوشته را خواند.
4- زیر لب خوانی : یعنی زمزمه کلمات به گونه ای که در گوش شنیده شود. برای رفع این عادت این عادت خواننده باید بین لبهایش شی ای مثل خودکار یا مداد قرار دهد و بخواند یا لبها را محکم بفشارد و در همان حال زبان را به سقف دهان بچسباند.
5- کلمه خوانی : (مکث روی کلمات ) یعنی چشم هنگام خواندن روی تک تک واژه ها توقف می کند و به این ترتیب برای خواندن هر کلمه یک چهارم تا یک ثانیه وقت صرف می شود . راه درست این است که هنگام خواندن حرکت چشم به صورت مکث و پرش انجام گیرد به گونه مستقیم این پرش به سرعت انجام می گیرد و کمتر وقت صرف خواندن می شود.

                                                                                       معاون پژوهش مدرسه علمیه رضویه

 

موضوعات: پژوهشی
[دوشنبه 1391-12-14] [ 08:32:00 ق.ظ ]