مراسم عروسی
آداب و رسوم عقد و عروسی باید توأم با وقار، حفظ كرامت، شخصیت و به دور از هر گونه محرمات و عوامل محرك شهوات باشد تا رحمت الهی را جلب كند و عاملی برای عملی شدن بركات آسمانی گردد. در فرهنگ اسلامی، تأكید بر این است كه این مراسم بهتر است كه شب هنگام برگزار شود. چنانچه عروسی حضرت زهرا(سلام الله علیها ) در هنگام شب انجام گردید. رسول خدا(صلی الله علیه وآله) توصیه نمودند، دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار، شب عروسی حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، به دنبال آن بانوی بزرگوار حركت كنند، شادی نمایند، شعر بخوانند و ذكر “ا…اكبر” و “الحمدا…” بر زبان جاری سازند و از چیزی كه خداوند بر انجام آن رضایت ندارد، پرهیز كنند.

حضرت امام رضا(علیه السلام )در شب هنگام، روش رسول خداست زیرا خداوند شب را مایه آرامش قرار داده است.(ازدواج در اسلام، آیهٔا… مشكینی، ص۱۱۲)
این حدیث ارزشمند، چند نكته مهم را كه حاوی جنبه های روان شناسی است، مطرح می كند؛ زیرا معمولاً شب هنگام، آدمی از فشارهای روانی كمتری برخوردار است و روح او فراغت بهتری دارد و برای انجام برنامه های فرحبخش مهیاتر است.
همچنین مطابق آنچه قرآن: “و جعلنا اللیل لباساً"(سوره نبأ، آیه ۱۰) شب پوششی است بر اندام زمین و موجوداتی كه بر روی آن زیست می كنند.
پذیرایی از میهمانان نیز در فرهنگ اسلامی استحباب فوق العاده ای دارد. رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله)، یكی از موارد ولیمه دادن را موقع عروسی دانسته اند. البته، بنا به فرمایش آن بزرگوار، دعوت شدگان نباید برای رفتن به این مراسم شتاب كنند، زیرا یادآور دنیا و زندگی ظاهری است.(مستدرك الوسایل، باب نكاح، فصل ۳۱) 
حضرت امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) هم فرموده اند: از سنت پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله)) طعام دادن در هنگام ازدواج است. (صحیفهٔ الرضا، ص۴۰۲)

موضوعات: موضوعات تربیتی
[چهارشنبه 1394-06-11] [ 12:45:00 ب.ظ ]