روز سه شنبه1398/2/24به منظور توانایی طلاب در امر قرآن پژوهی، کارگاه مهارت آموزی روش بیان تفسیر از ساعت 8 الی 12 در سالن اجتماعات رضویه  با حضور طلاب و اساتید و استاد روش بیان تفسیر در مرکز مهارت بیان تفسیرحجه الاسلام و المسلمین «اصغر آیتی» برگزار گردید.

حجه الاسلام آیتی فرمودند: یکی از ثمرات پژوهش در قرآن ، ایجاد انگیزه و فعّال شدن مخاطب و مربّی نسبت به مراجعه به متون دینی و کتابهای مختلف است. روش تفسیری عبارت است از طریق و شیوه‌ای که هر مفسّر برای تفسیر یک یا چند آیه انتخاب می‌کند و غالباً بستگی دارد به ابزاری که در تفسیر به کار می‌برد. مفسّر گاهی بر اساس عقل، گاهی بر اساس نقل (روایات) و زمانی به کمک خود قرآن به تفسیر می پردازد.

ایشان راه کارهای نفوذ کلام در مخاطب را اینگونه بیان کردند:1) قبل از بیان تفسیر، جهت پر بار شدن جلسه، بهتر است که مربی اطّلاعات جنبی از موضوع آیه داشته باشد. 2) قبل از بیان هر آیه، با مراجعه به تفاسیر موجود، تفسیر آیات قبل و بعد هم مشاهده شود.                              .
3) جهت تثبیت مطالب گفته شده در هر جلسه، در صورت امکان، مناسب است مربی از تابلو استفاده کند، و موضوع آیه و حدیث را روی تابلو بنویسد و از مخاطبین بخواهد که در جلسه آینده، آیه و حدیث را حفظ کنند و برای تشویق هدایایی را برای آنها در نظر بگیرد.                                                   .
4)متناسب با ذوق و استعداد خود و همچنین متناسب با نوع مخاطب، یکی از روشها را انتخاب کنند. مثلا؛ موضوع داستان، برای عموم مردم، موضوع علمی؛ برای قشر تحصیل کرده، موضوع شعر و تمثیلی برای قشر فرهنگی فرهنگی و … .                                                                                           .
حجه الاسلام آیتی همچنین برخی از اصول بیان تفسیر را اینگونه بیان نمودند: 1)توجه به حوصله مردم و فرصت آن ها «علم الله ان فیکم ضعفا… خفف الله.2) توجه و وضعیت جسمى (چنانچه در لحظه افطار دعا یک سطر است. 3) توجه به سطح فهم مردم «بلسان قومه» ، «افلا ینظرون الى الابل» ، «و الى السماء.4) توجه به نیازهاى مردم و نپرداختن به بیان مطالب و اطلاعات غیرضرورى و بى فایده یا یاس آور «قل الله اعلم بما لبثوا.5) پرهیز از به کارگیرى اصطلاحات فنى و طرح مباحث دقیق ادبی. 6) پرهیز از حاشیه رفتن بى جا که منجر به فراموش کردن اصل موضوع شود.    

  

                                            

 

 

موضوعات: پژوهشی
[شنبه 1398-03-11] [ 11:13:00 ق.ظ ]