پیرو فراخوان هفته ی پژوهش سال تحصیلی 98-1397 با عنوان «مطالعات زنان » با مشارکت مدارس حضرت زهراء، فاطمیه(اندان) و رضویّه خمینی شهر همایشی روز سه شنبه27/1/1398 در سالن اجتماعات رضویّه با حضور حجه الاسلام و المسلمین «مجید رنجبر» ساعت30/9 برگزار گردید.

ادامه مطلب :

حجه الاسلام و المسلمین قطبی بعد از ثنای الهی چنین فرمودند:سخن از زن، سخن تازه‌ای نيست. بي‌گمان از آن زمان كه بشر تكلّم آموخت و آن را به سمت هنر نوشتاری گسيل داد، از زن به عنوان يكي از اركان خلقت ياد نموده است.                                                        .
خدا انسان را آفريد و آن را در دو جنس زن و مرد احسن تقويم نمود و به خود تبارك فرستاد. از آن زمان هر كس از دريچه‌اي به زن نگريست. او را در قالب وصف‌گاه تا مرحله الوهيت تقديس نمود و به ستايشش پرداخت و گاه تقبيحش نمود. در عين حال سخن از حقوق زن هميشه نو است چرا كه نشان از امري است فرو گذاشته شده كه رنگ بي‌توجهي را می‌نماياند و حاكی از كم انگاشتن و نا انگاشتن است.

آقای رنجبر همچنین اضافه نمود: خوشبختانه در ايران اسلامي با نهادينه شدن انقلاب اسلامي به رهبری امام راحل، حساسيّت و توجّه ويژه ی امام به مسائل زنان را شاهد بوده‌ايم. امام خمينی در گفتار و در عمل با مهارت و درايت اصول موضوع حقوق زنان و اصلاح و بهبود وضعيت آنان را جزء استراتژيی‌های اساسي انقلاب اسلامي و يكی از محورهای بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) معرفی نموده‌اند و اين توجه توأم با دورانديشی امام باعث شد كه انقلاب اسلامی امروز پرچمدار نظام ارزشی و حقوقی اسلام براي زنان در مقابل نظام‌های ارزشي سكولار و لائيك بشود. بدون شك استمرار چنين حركتي كه امام آغازگر آن بودند امروزه بدون پشتوانه كافي علمی و آكادميك امكان‌پذير نيست.                                                   .
در دو دهه ی اخير مراكز دانشگاهی جهان شاهد پديد آمدن و رشد جديد و با اهميتی تحت عنوان مطالعات زنان بوده‌اند. اين رشته كه به صورت ميان رشته‌ای و با پيوند موضوعی با رشته‌های مختلف علوم انسانی تأسيس گشته به‌سرعت گرايش‌های متعدّد تئوريک و كاربردي يافته و گستردگی فراوانی به لحاظ محتوايی داشته است.
رشته ی مطالعات زنان در پی اين باور بوده است كه در اثر قرون متمادی حاكميّت ديدگاه‌های منفی و متحجرانه نسبت به زنان از ابعاد گوناگون انسانی، خانوادگی و اجتماعی و وجود محروميّت‌های جدّي سبب شده كه امروزه به ناچار براي اصلاح اين معضل به مسئله ی زن توجّه خاصّی مبذول شود .در خاتمه جوایز برگزیدگان فراخوان به دست حجه الاسلام رنجبر تقدیمشان گردید.

  

 

موضوعات: پژوهشی
[چهارشنبه 1398-01-28] [ 09:22:00 ق.ظ ]