چشمه سار عشق (حوزه علميه رضويه)
باچشمه سار عشق زندگي زيباست اگر صرف خواندن نباشد






  • امروز: 95
  • دیروز: 116
  • 7 روز قبل: 1383
  • 1 ماه قبل: 2135
  • کل بازدیدها: 126484




  • جستجو





    با سلامٍ دوست عزيز ازاين كه از وبلاگ ما ديدن كرديد متشكريم و از شما مي خواهيم نظرات خوديامطالب ارزشمندتان را براي ما بفرستيدوباپيشنهادات خود مارا ياري كنيد. باتشكر

     
      بد گمانی ...

    بد گماني

    يا ايها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن ان بعض الظن اثم«حجرات/12»

    اي كساني كه ايمان آورده ايد از بسياري گمان ها دوري كنيد زيرا بعضي از گمان ها گناه است.

    مفهوم شناسي :

    ظن ،اسم است براي آنچه كه از نشانه و اماره اي حاصل مي شود هر وقت آن نشانه قوي باشد ،ظن به علم منتهي مي شود و هر وقت نشانه به صورت جدي ضعيف شود از توهم تجاوز نمي كند .

    مي توان گفت :ظن يك معنا و اصل بيشتر ندارد و آن اعتقاد ضعيف پيدا كردن بدون استناد به دليل قاطع است چه اين اعتقاد حق باشد و چه باطل . تركيب ظن با كلمهي سؤ به معناي گمان زشت و ناپسند است . بدگماني يكي از زشت ترين رذايل اخلاقي است.

    1

    پيام هاي آيه:

    1.براي دوري از گناهان حتي بايد از گناهان احتمالي اجتناب كنيم.

    2.اصل بر اعتماد ،كرامت و برائت انسانهاست .

    3.براي جلوگيري از غيبت بايد زمينه هاي آن را مسدود كرد ،سؤظن راه ورود به غيبت است .

    4.ايمان تعهد آور است و و مومن بايد از يك سري اعمال دوري نمايد.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: اخلاقی
    [یکشنبه 1393-01-31] [ 09:54:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      اختصاصی اتاق برای عبادت در خانه ...

    یکی  ازد ستورات اسلام رعایت آداب دینی در خانه و انجام فرایض و مستحبات دینی در فضای خانه است خواندن قران در خانه گفتن اذان خواندن نمازها ی مستحبی مخصوصا نماز شب در خانه از مواردی است که اسلام به آن تکیه داشته است.اختصاص مکانی برای عبادت ونماز در خانه بخشی از توصیه های اسلام در این خصوص است در روایت است که حضرت زهرا (سلام الله علیها) محراب عبادت داشت . لباس و عطر مخصوص نماز داشتند همچنین حضرت علی علیه السلام مکانی مخصوص برای عبادت داشتند و فرزندان خود را  هنگام عبادت شبانه به ان مکان می بردند .

    موضوعات: اخلاقی
    [شنبه 1393-01-30] [ 11:32:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      چکیده تحقیق پایانی زهد از دیدگاه امیر المومنین علیه السلام ...

    چکیده

    یکی از فضایل والای انسانی که مورد توجه تمام ادیان توحیدی به ویژه دین مبین اسلام است، زهد می باشد که از لحاظ لغوی به معنای بی رغبتی و عدم گرایش قلبی به چیزی  و رها کردن آن است و از لحاظ اصطلاحی عبارت است از این که انسان ضمن برخورداری از دنیا، آن را بر آخرت ترجیح ندهد.،و پرهیز از جاذبه های دنیا و متوجه ساختن دل به خداوند و آخرت از طریق عبادت و ذکر خداوند.

    از عواملی که باعث ایجاد روحیه زهد وبی رغبتی به دنیا و مظاهر فریبنده آن که، خداوند انبیاء و رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) را برحذر داشته است ؛ می توان به:  جهان شناسی و یقین به حقیقت و مبدأ هستی، بینش صحیح به معاد و آخرت و اعتقاد به بقای آن، شناخت درست دنیا (دنیا شناسی)، خودشناسی اشاره کرد.

    زهد دارای آثار دنیوی و اخروی است . آثار دنیوی زهد عبارت است از :آرامش و سکون نفسانی، سخاوت ،

    تقویت دین داری وتجلی فطرت خداجویی، ایثار، رشدحکمت و علم درونی، صبر و ثبات، همدردی با محرومان، پرهیز از اسراف، تقویت و افزایش تعقل و اندیشه ، عطوفت و مهربانی،کوتاه شدن آرزوها، شکرگذاری نعمت های الهی ، غنای نفس و آزادگی روحی و آثار اخروی زهد درقبر و فشار قبر و بهشت  ونعمت های بهشتی نمود می کند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) زهد را چنین تعریف می فرمایند: « تمام زهد در میان دو جمله قرآن است که خداوند در آیه 22 و23 سوره حدید می فرماید: این برای آن است که برای آن چه از دست داده اید غمگین نشوید و آن چه به شما داده شده دل بسته و مغرور مشوید. » زیرا همه اینها مظاهر دنیا ست و ازبین رفتنی است. تفاوت زهد با رهبانیت در این است که رهبانیت بریدن از مردم و روی آوردن به عبادت است براساس این اندیشه که کار دنیا و آخرت از یکدیگر جداست، یا باید به عبادت پرداخت یا باید متوجه زندگی و معاش بود. اما زهد اسلام مسئله جدابودن حساب این جهان و آن جهان را مطرح نمی کند بلکه این دو جهان به هم مرتبط است و زهد اسلامی در متن زندگی قرار دارد. انواع زهد را می توان این گونه تبیین نمود : زهد در حرام، زهد در مشتبهات، زهد در حلال، زهد در ما سوی الله.

     

    کلیدواژه ها :رهبانیت ، ورع ، دنیا ، قناعت ، زهد.

    موضوعات: پژوهشی
     [ 11:19:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت