مطالعه به روش دقیق خوانی
هدف
هدف دقیق خوانی درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی در حافظه است، به طریقی که یا د آوری انها برای استفاده های بعدی میسر باشد.
سرعت تقریبی:
سرعت تقریبی دقیق خوانی 100 تا 1000 کلمه در دقیقه است.
فواید:
1- فهم بیشتر مطالب از طریق درک ساختمان مفاهیم و معانی
2- نگهداری بیشتر مطالب در حافظه از طریق یک روش ساده مرور کردن و یاد گیری جزییات و ربط دادن آنها با اصول و مفاهیم.
3- افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سولات تشریحی ، زیرا در این روش مطالعه مفاهیم به وسیله خواننده سازمان می یابد و به زبان وی بیان می شوند و صرفا به حافظه سپرده نمی شوند.
4- افزایش کسب لذت در نتیجه اطمینان بیشتر حاصل از درک عمیق تر مطالب.
روش
فنون اساسی دقیق خوانی عبارتند از سازمان دادن ، حاشیه نویسی و علامت گذاری و خلاصه کردن.
در سازمان دادن ، خواننده به دنبال سازمان فکری مولف می گردد و از رابطه بین مطالب آگاه می شود. با حاشیه نویسی و علامت گذاری ، خواننده صفحات را علامت گذاری می کند تا ساختمان مطالب را روشن تر سازد.در خلاصه کردن ، خواننده مطالب را مرور می کند و درک خود را از مطالب روشن تر و بهتر می سازد.
فنون مربوط به روش دقیق خوانی
1- سازمان دادن : سازمان دادن مستلزم تعیین سطوح مختلف از نظر معنی است، یعنی تعیین تز اصلی ، جزییات مطلب و همچنین تشخیص رابطه بین این سطوح مختلف و اجزای هر سطح . استفاده از سازمان دادن منتج به فهمیدن بهتر مطالب و یاد آوری سریع تر آنها می شود زیرا از طریق دادن یاد گیرنده نکات اصلی و جزئیات را به عنوان اجزای یک کل یاد می گیرد ، نه به صورت اطلاعات پراکنده.
1- ایده اصلی : در یک کتاب ،یا بخش یا فصلی تز یک کتاب، ایده اصلی بحث مولف ، یک اندیشه کلی است که تمامی مطالب و نکات را در بر می گیرد تز اصلی منعکس کننده اندیشه و مقصود اصلی نویسنده است معمولا شناسایی این ایده از طریق یادگیری نکات اصلی بهتر میسر می شود.بیان صحیح ایده اصلی یک کتاب مستلزم یک یا دو جمله است نه یک کلمه که فقط نشان دهنده یک عنوان است.
2- نکات اصلی : نکات اصلی اندیشه های مهم یا گروه هایی از معنی هستند که بر روی هم ایده اصلی را تشکیل می دهند.
3- جزئیات : جزئیات یا اطلاعات جزیی عبارتند از اطلاعات واقعی ، تصاویر ، و مثالهایی که حامی و توضیح دهنده نکات اصلی هستند.
برای پیدا کردن نکات اصلی ، دقت کنید که جملات موضوعی یا جملات اصلی هر پاراگرافی را می خوانید که یک موضوع تازه را مورد بحث قرار می دهد، معمولا یک نکته اصلی جدید معرفی می شود . حروفی که درشت و سیاه تر از متن چاپ شده هاند و عنوان های فرعی اغلب حاکی از این تغییرات هستند.
ایده اصلی ، معمولا به وسیله مولف به طور مستقیم بیان نمی شود ، ولی ترکیبی از عناصر اساسی مربوط به نکات اصلی به کمک هم این ایده را روشن می کنند.
هر نوع مطلبی شامل تعدادی جزئیات است. تعیین این که خواننده چه مقدار به جزئیات بپردازد بر حسب هدف خواننده از مطالعه و نیازهای علمی او فرق می کند در بسیار موارد اهمیت این جزئیات فقط در کمکی که آنها به روشن شدن نکات اصلی برای درک ایده اصلی می کنند نهفته است.
این سطوح مختلف دارای اهمیت نسبی هستند .برای مثال ، در یک کتاب ایده یک فصل ممکن است به عنوان یک نکته اصلی یا یک مطلب جزئی برای ایده اصلی تمامی کتاب به حساب آید شناخت الگوی ساختمانیمطالب یک کتاب در ضمن خواندن اجمالی ، یعنی وقتی که خواننده در جستجوی تز اصلیب و نکات اصلی است میسر می شود پس از این بررسی اجمالی ، روش دقیق خوانی درک کامل ساختمان مطلب را فراهم می سازد
بعضی مطالب خیلی خوب سازمان یافته اند. در این مطالب ایده اصلی به طور آشکار بیان شده است، نکات اصلی به خوبی توضیح داده شده اند ، و تمام جزئیات نکات اصلی مطالب را روشن کرده اند . در بعضی موارد ، فنون چاپ برای آشکار ساختن مطالب کمک می کنند . در غیر این صورت ، شما مجبور هستید کنید تا ساختمان مطالب را کشف کنید، یا حتی خود برای مطالب نوعی ساختمان به وجود آورید.

                                                                                             معاونت پژوهش

موضوعات: پژوهشی
[دوشنبه 1391-12-21] [ 08:19:00 ق.ظ ]