چشمه سار عشق (حوزه علميه رضويه)
باچشمه سار عشق زندگي زيباست اگر صرف خواندن نباشد






  • امروز: 59
  • دیروز: 116
  • 7 روز قبل: 1383
  • 1 ماه قبل: 2135
  • کل بازدیدها: 126484




  • جستجو





    با سلامٍ دوست عزيز ازاين كه از وبلاگ ما ديدن كرديد متشكريم و از شما مي خواهيم نظرات خوديامطالب ارزشمندتان را براي ما بفرستيدوباپيشنهادات خود مارا ياري كنيد. باتشكر

     
      گرد همایی طلاب با دبیرستانی ها ...

    حوزه علمیه رضویه  طی مراسمی از دانش آموزان دبیرستانی دعوت به عمل آورد  و جهت آشنایی آنها با حوزه و روحیات حوزوی مکان این گرد همایی را در حوزه قرار داد .

    در این مراسم بعد از قرائت قران مدیر حوزه خانم پریشانی ضمن خیر مقدم گویی به دانش آموزان و قدردانی از حضور آنها سخنان خود را در مورد اهمیت علم با حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله آغاز کردند .

    حدیث ایشان به این مضمون بود که  ورود به علوم دیگر امکان پذیر نیست مگر پس از گذراندن این سه علم : اخلاق ، احکام و محکمات.

    در ادامه پس از پخش کلیپ ، یکی از طلاب پایه اول تحوه حضور و تحصیل خود را برای دانش آموزان بیان نمود و در پایان با پذیرایی آش برنامه پایان پذیرفت . 

    موضوعات: اخبار مدرسه
    [پنجشنبه 1391-12-24] [ 01:37:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      آشنایی با ساختار مقاله علمی ...


    از مهمترين روشهاي انتقال اطلاعات، تدوين و انتشار مقاله علمي است، مقاله به منزله يك سند علمي و ملاك ارزيابي توان علمي نويسنده است.
    مراحل پژوهش:
    1- مسأله يابي و طرح تحقيق
    2- اجراي تحقيق: گردآوري اطلاعات، ارزيابي، داوري و نتيجه گيري
    3- تدوين گزارش در قالب¬هاي كتاب، پايان¬نامه يا مقاله علمي

    طرح پژوهش:به نقشه كار پژوهشگر براي حل مسأله پژوهش گفته مي¬شود.

    اجزای ‌يك مقاله علمي:
    1. عنوان مقاله و نام مؤلف يا مؤلفان
    2. چكيده
    3. كليد واژه
    4. مقدمه
    5. بدنه و متن اصلی
    6. نتيجه
    7. استناد (منابع و مأخذ)
    توضيح تفصيلي اين اجزا به شرح ذيل است:
    1. عنوان:
    پختگي عنوان، حاكي از توان علمي نويسنده و عنوان نامناسب ارزش مقاله را كم مي كند. اين عنوان ناظر به مسأله تحقيق و پرسش اصلي است. همچنين پوشش دهنده ي واژگان كليدي است. پس بايد گويا و رسا باشد، در عين حال اختصار عنوان، ‌يك امتياز است و كلمات بايد بين سه تا هشت كلمه باشد. عنوان نبايد اعم يا اخص از محتواي مقاله يا از روي تعصب باشد. زمان انتخاب عنوان مي-تواند در ابتدا و يا تكميل يا در حین کار یا پس از تکمیل و در انتها باشد و تا آخرین مراحل امکان تعویض داشته باشد. از عناوين كليشه¬اي بايد پرهيز شود و در مقالات علمي،‌ عنوان باید علمي و به دور از صنايع ادبي و ابهام آميز باشد.
    2. چكيده مقاله:
    در چكيده بايد با استفاده از كلمات متن،‌ عصاره مقاله را در 150 تا 200 كلمه آورده شود. آن خلاصه جامعي از محتواي يك گزارش پژوهشي است كه هدف¬ها، پرسش ها، روش ها و يافته هاي پژوهش را به اختصار دارد و اين آيينه پژوهش است و مخاطب را تحريص و تشويق به خواندن مي كند. اجزاي چكيده شامل دلايل نگارش و بيان مسئله و مشكلي است كه در مقاله مورد توجه قرار گرفته و نظرهاي مختلف پيرامون آن بررسي شده و ادله ها و شواهد كافي در همان راستا بررسي و نتايج علمي بدست آمده را باز مي نمايد و بايد از زبان خود پژوهشگر (نه نقل قول) به صورت فعل ماضي آورده شود. در چكيده بهتر است كلمات كليدي هم بيايد. چكيده غير از فهرست يا مقدمه است و جزئي از محتواي مقاله و اجمالي از مطالب تفصيلي آن است و از طريق مطالعة فهرست مطالب، مقدمه و نتايج نوشته مي شود. در چكيده لازم نيست به منابع و مآخذ، ارجاعي انجام شود و از بيان خطابي، مثال و توضيح مفاهيم پرهيز مي شود. براي مهارت افزايي در اين رابطه، بهتر است چكيده مقالات علمی مطالعه و مرور شود تا الگويي فرا راه محققان باشد. چكيده در حقيقت بخش کامل، جامع و مستقل از اصل گزارش است پس نبايد پيش از گزارش پژوهش تهيه شود.
    3. كليد واژه:
    كلماتي است برآمده از متن مرتبط با موضوع اصلي مقاله كه خواننده با مطالعه آنها، به محتواي اصلي پژوهش پي مي برد. در حقيقت، كليد واژه ها، در حكم موضوعات جزئي مقاله اند كه پس از چكيده مي آيند. واژگان كليدي به خواننده كمك مي كند تا پس از خواندن چكيده و آشنايي اجمالي با روند تحقيق، بفهمد چه مفاهيم و موضوعاتي در اين مقاله مورد توجه قرار گرفته است.
    كليد واژه در مقاله، نقش «نمايه» و در كتاب ها و پايان نامه ها، نقش فهرست را دارند. اين واژگان، نماي كلي مقاله را در ذهن تداعي مي كنند. ميانگين واژه -هاي كليدي يك مقاله، پنج تا هفت، كلمه است (سرمد، 1379، ص 321). انتخاب درست كليد واژه ها به نمايه سازي استاندارد مقاله در پايگاههاي الكترونيكي علمي -پژوهشي كمك مي¬كند و دسترسي مخاطبان را به مقاله تسهيل مي¬نمايد. كليد واژه هاي اصلي باید با عنوان و مسأله تحقيق و در حد امكان با سرفصل ها تناسب داشته باشد.
    4. مقدمه
    يكي از بخش هاي مهم مقاله علمي و روزني براي ورود خواننده به دنياي درون مقاله و در حكم نقشه راه است. وظايف اصلي مقدمه، روشن ساختن موضوع، مشخص نمودن هدف و به دست دادن طرح و نقشه ارايه مطالب است. در مقدمة مقاله، مسئله تحقيق و ضرورت انجام آن و اهداف آن از نظر بنيادي و كاربردي به صورت مختصر بيان مي شود و از ذكر جزئيات پرهيز مي شود.
    معمولاً داوران و ارزيابان براي شناخت قوت علمي مقاله، تنها به مقدمه و نتيجة آن نظر مي كنند، بنابراين بايد آن را دقيق و مناسب متن مقاله بنويسيم. هدف اصلي يك مقدمه حرفه اي، پاسخ به پرسش هايي چون: اين تحقيق چه اهميتي دارد؟ چه كساني از آن بهره¬مند مي¬شوند؟ چه نيازي به حل اين مسأله داريم؟ و چه انگيزه اي باعث شد تا اين مقاله نوشته شود؟
    در واقع يك مقدمه خوب شامل توضيح درباره پيشينه تحقيق، ضروت ها، روش، ساختار، مباحث و منطق حاكم بر فصول است و اينكه چرا اين تحقيق ادامه منطقي گزارش هاي پيشين است. مقدمه نبايد مفصل و طولاني باشد بهتر است حداكثر دو صفحه يا يك ششم كل مقاله باشد.
    سير نگارش مقدمه هم از مطالب عام به خاص است. از جنبه هاي كلي شروع مي شود و رفته رفته به بخش هاي تخصصي تر مي پردازد.

    موضوعات: پژوهشی
    [دوشنبه 1391-12-21] [ 12:19:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      مطالعه به روش دقیق خوانی ...

    مطالعه به روش دقیق خوانی
    هدف
    هدف دقیق خوانی درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی در حافظه است، به طریقی که یا د آوری انها برای استفاده های بعدی میسر باشد.
    سرعت تقریبی:
    سرعت تقریبی دقیق خوانی 100 تا 1000 کلمه در دقیقه است.
    فواید:
    1- فهم بیشتر مطالب از طریق درک ساختمان مفاهیم و معانی
    2- نگهداری بیشتر مطالب در حافظه از طریق یک روش ساده مرور کردن و یاد گیری جزییات و ربط دادن آنها با اصول و مفاهیم.
    3- افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سولات تشریحی ، زیرا در این روش مطالعه مفاهیم به وسیله خواننده سازمان می یابد و به زبان وی بیان می شوند و صرفا به حافظه سپرده نمی شوند.
    4- افزایش کسب لذت در نتیجه اطمینان بیشتر حاصل از درک عمیق تر مطالب.
    روش
    فنون اساسی دقیق خوانی عبارتند از سازمان دادن ، حاشیه نویسی و علامت گذاری و خلاصه کردن.
    در سازمان دادن ، خواننده به دنبال سازمان فکری مولف می گردد و از رابطه بین مطالب آگاه می شود. با حاشیه نویسی و علامت گذاری ، خواننده صفحات را علامت گذاری می کند تا ساختمان مطالب را روشن تر سازد.در خلاصه کردن ، خواننده مطالب را مرور می کند و درک خود را از مطالب روشن تر و بهتر می سازد.
    فنون مربوط به روش دقیق خوانی
    1- سازمان دادن : سازمان دادن مستلزم تعیین سطوح مختلف از نظر معنی است، یعنی تعیین تز اصلی ، جزییات مطلب و همچنین تشخیص رابطه بین این سطوح مختلف و اجزای هر سطح . استفاده از سازمان دادن منتج به فهمیدن بهتر مطالب و یاد آوری سریع تر آنها می شود زیرا از طریق دادن یاد گیرنده نکات اصلی و جزئیات را به عنوان اجزای یک کل یاد می گیرد ، نه به صورت اطلاعات پراکنده.
    1- ایده اصلی : در یک کتاب ،یا بخش یا فصلی تز یک کتاب، ایده اصلی بحث مولف ، یک اندیشه کلی است که تمامی مطالب و نکات را در بر می گیرد تز اصلی منعکس کننده اندیشه و مقصود اصلی نویسنده است معمولا شناسایی این ایده از طریق یادگیری نکات اصلی بهتر میسر می شود.بیان صحیح ایده اصلی یک کتاب مستلزم یک یا دو جمله است نه یک کلمه که فقط نشان دهنده یک عنوان است.
    2- نکات اصلی : نکات اصلی اندیشه های مهم یا گروه هایی از معنی هستند که بر روی هم ایده اصلی را تشکیل می دهند.
    3- جزئیات : جزئیات یا اطلاعات جزیی عبارتند از اطلاعات واقعی ، تصاویر ، و مثالهایی که حامی و توضیح دهنده نکات اصلی هستند.
    برای پیدا کردن نکات اصلی ، دقت کنید که جملات موضوعی یا جملات اصلی هر پاراگرافی را می خوانید که یک موضوع تازه را مورد بحث قرار می دهد، معمولا یک نکته اصلی جدید معرفی می شود . حروفی که درشت و سیاه تر از متن چاپ شده هاند و عنوان های فرعی اغلب حاکی از این تغییرات هستند.
    ایده اصلی ، معمولا به وسیله مولف به طور مستقیم بیان نمی شود ، ولی ترکیبی از عناصر اساسی مربوط به نکات اصلی به کمک هم این ایده را روشن می کنند.
    هر نوع مطلبی شامل تعدادی جزئیات است. تعیین این که خواننده چه مقدار به جزئیات بپردازد بر حسب هدف خواننده از مطالعه و نیازهای علمی او فرق می کند در بسیار موارد اهمیت این جزئیات فقط در کمکی که آنها به روشن شدن نکات اصلی برای درک ایده اصلی می کنند نهفته است.
    این سطوح مختلف دارای اهمیت نسبی هستند .برای مثال ، در یک کتاب ایده یک فصل ممکن است به عنوان یک نکته اصلی یا یک مطلب جزئی برای ایده اصلی تمامی کتاب به حساب آید شناخت الگوی ساختمانیمطالب یک کتاب در ضمن خواندن اجمالی ، یعنی وقتی که خواننده در جستجوی تز اصلیب و نکات اصلی است میسر می شود پس از این بررسی اجمالی ، روش دقیق خوانی درک کامل ساختمان مطلب را فراهم می سازد
    بعضی مطالب خیلی خوب سازمان یافته اند. در این مطالب ایده اصلی به طور آشکار بیان شده است، نکات اصلی به خوبی توضیح داده شده اند ، و تمام جزئیات نکات اصلی مطالب را روشن کرده اند . در بعضی موارد ، فنون چاپ برای آشکار ساختن مطالب کمک می کنند . در غیر این صورت ، شما مجبور هستید کنید تا ساختمان مطالب را کشف کنید، یا حتی خود برای مطالب نوعی ساختمان به وجود آورید.

                                                                                                 معاونت پژوهش

    موضوعات: پژوهشی
     [ 08:19:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      بایسته های نگارش پایان نامه ...

    بایسته های نگارش پایان نامه

    برخی نگارش پایتن نامه را تنها یک کار پژوهشی و تحقیقی می پندارندو تعدادی آن را شایستگی پژوهشی و پاره ای آن را مشارکت در دانش بشری معرفی می کنند.
    اما برای  دست یابی به اهداف پژوهشی ، باید به موارد زیر دقت کافی داشته باشیم تا با تحصیل آنها ، بر غنای کیفی پایان نامه و دست یابی به اهداف ، توفیق بیشتری یابیم:
    1- نیاز سنجی موضوعی
    پاسخ به نیازهای واقعی مخاطبان هدف، اهمیت بسیاری دارد. بنابراین ، تلاش علمی برای پاسخ گویی به نیازها در عرصه نظری یا عملی باشد.
    2- روش شناسی
    بدون روشمندی ، نمی توان به نتایج قابل قبولی دست یافت .در حقیقت ، موضوع های گوانگون و نوع پژوهش ها، نیازمندروشی خاص و مختص به خود است. روش تحقیق یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا دست یابی به راه حل یک مسئله است. به عبارت دیگر ، روش تحقیق مجموعه ای از قواعد ، ابزارها و راه های معتبر و مطمئن و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف امور مجهول و دست یابی به راه حل مسائل است.
    3- جامع نگری
    پرداختن به جنبه های گوناگون مسئله و بر قراری ارتباط و انسجام منطقی و تجزیه و تحلیل علمی بر اساس نظریه های گوناگون برای دست یابی به اهداف ، بسیار ضروری است.
    4- هدفمندی در پاسخ گویی به سولات تحقیق
    هر پایان نامه ای، برای پاسخ به سوال و کشف حقیقی مجهول طراحی می شود. بنابراین، دست یابی به پاسخ سولات ، مورد انتظار است، سولات تحقیق ، می تواند به دو صورت کلی و فرعی مطرح شود.
    الف) سوال کلی
    این سوال به طور مستقیم از مسئله پژوهش گرفته می شود. در واقع پی جویی سوال کلی ، خود پاسخی است به مسئله تحقیق که مشخص می کند پژوهش ، چه چیزی را دنبال می کند.
    ب) سولات فرعی(جزیی)
    این سولات از سوال کلی نشئت می گیرند و می توان آنها را «مسئله تفکیک شده از پژوهش » نامید. محقق با این سولات تصریح می کند که در تحقیق «چه انجام می شود» و « چه انجام نمی شود» . هر پژوهش می تواند چندین سوال فرعی داشته باشد و هر کدام از این سوال فرعی نیز راهنمایی برای تهیه و تدوین محتوا و ابزارگر دآوری اطلاعات است. بنا براین ، سولات فرعی باید به گونه ای بیان شوند که بر علمی بودن نتایج پژوهش تاکید داشته باشند و چار چوبی مناسب برای تجزیه و تحلیل آماری ارائه دهند.
    5- بهره گیری از ادبیاتی مناسب
    جذابیت بخشی به یافته های علمی ، به قالب ادبی مناسبی نیاز دارد.بنابراین ، باید به آیین نگارش و اصول ادبی به طور کامل پای بند باشیم تا در اثر غفلت از این مهم ، به غنای محتوایی اثر، زیانی وارد نیاید.
    6- توجه به مطالعه نظام مند و انواع فعالیت های علمی
    بیشتر دوره های تحصیلات تکمیلی ، دوره اموزشی هستند که یک هشتم ان ، صرف پژوهش برای تدوین پایان نامه می شود. دانشجو ، هنگام تدوین پایان نامه از طریق مشارکت در پژوهش ، به یادگیری حین عمل پژوهش نیز می پردازد. اشنایی با منابع تحقیق و افزایش مهارت نوشتاری از اموخته های پیشین و ورزیدگی ذهنی ، از فواید تدوین پایان نامه هاست . در حقیقت ، پایان نامه نویسی آشنایی عملی با فرایند مطالعه نظام مند است.
    اصل تناسب پژوهش با توانایی های فردی و گروهی ، از اصول مهم تحقیق است. پژوهش اصیل ، فراتر از توان فردی دانشجو است، مگر در دامنه ای بسیار محدود و در شرایطی خاص . اما در پایان نامه ها ، بیشتر مطالعه توصیفی قابل تحقیق و بررسی است. گرد آوری اطلاعات در زمینه های دور از دسترس محققان و سامان دهی انها به گونه ای که راه را برای محققانبعدی جهت پژوهش های اصیل و باز پژوهی هموار سازد، در این نوع از پایان نامه ها قابل وصول است. البته پژوهش های تبیینی ، ترجمه و تصحیح در صورت انتخاب درست و تناسب آن با تئانایی دانشجو، می تواند اثر بخش باشد.
    انواع فعالیت ها و مطالعه علمی برای تدوین پایان نامه
    پایان نامه ، گزارشی کامل از کار علمی محقق یا محققانی است که با تصویب گروه آموزشی ، هدایت و راهنمایی هیئت علمی و داوری استادان به اتمام رسیده است.
    با وجود این، آیا می توان نمایه نویسی ، تهیه فهرست موضوعی کتاب« اسفار اربعه ملا صدرا» یا فرهنگ نویسی ، ، مانند فرهنگ اخلاقی تربیتی یا احیای میراث مکتوب یا ترجمه متون و یا موضوع هایی که جهت گیری اطلاع به این پر سش ها ، در گرو طبقه بندی غایی مطالعه و بررسی هاست . انواع فعالیت های علمی که برای مطالعه ای نظام مند است عبارت اند از:
    1- پژوهش اصیل
    2- باز پژوهی
    3- زمینه یابی 0توصیف صرف)
    4- اطلاع رسانی(گردآوری و سامان دهی اطلاعات)
    5- مطالعه مروری
    6- مروری فراگیر
    7- تصحیح اثر دست نویس
    8- تدوین متن آموزشی
    9- ترجمه یک اثر

                                                                             معاونت پژوهش مدرسه رضویه

    موضوعات: پژوهشی
    [یکشنبه 1391-12-20] [ 10:19:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      حدیثی از حضرت فاطمه سلام الله علیها ...

    حضرت فاطمه(س)می‌فرمایند:( وسیله‌‌ی ارتباط خدا با مخلوقاتیم. (دلائل‌الامامه/3-2
    سرشار نگاه آسمان کن ما را
    از خود برهان و بی‌نشان کن ما را
    ای واسطه‌ی فیض خداوند کریم
    بر سفره‌ی دوست، میهمان کن ما را

    موضوعات: احادیث
    [دوشنبه 1391-12-14] [ 10:26:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      روش تند خوانی و فواید آن ...

    فواید تند خوانی
    1-کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن
    2- مرور کردن مطالبی که قبلا خواندیم
    3-جلوگیری ازاتلاف وقت برای خواندن مطالب غیر ضروری
    4-ایجاد ارتباط میان فصول مختلف کتاب با توجه به نیازها و سئوالهای خود
    5-پرداختن به مطالب بسیار ضروری با توجه به زمان محدود خود
    6-ایجاد تمرکز بیشتر بر روی موضوع مورد نظر.
    7-جلوگیری ار اتلاف عمر و انرژی خود و افزایش بهره وری یادگیری
    روش مطالعه تند خوانی
    1روش مطالعه بر فن دید زدن مبتنی است. دید زدن مستلزم یک حرکت منظم وم همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است،در حالی که روش خواندن اجمالی مبتنی بر یک روش انتخابی و نمونه گیری از مطالب و عبارات اساسی و کلیدی است.فن دید زدنامکان مرور کردن مطالب را به طرزی بسیار سریع میسر می سازد . نتیجه کار،یک آگاهی خیلی وسیع،ولی نه خیلی دقیق،از محتوای کتاب یا مطلب خواندنی است.
    روش تند خواندن مستلزم حرکت سریع است. هنگام تمرین کردن روش تند خوانی،منظور شما باید کسب آشنایی و عادت کردن با حرکات چشم و جریان های فکری باشد که ممکن است در ابتدا برای شما نا آشنا باشند.در ابتدای تمرینات خود،آشنایی با نحوه درست مطالعه مهمتر از درک مطالب خوانده شده است.در جریان تمرینات خود،متوجه خواهید شد که هر چه روش تند خوانی را بیشتر تمرین کنید بیشتر از معانی کلمات و عبارات کلیدی آگاهی کسب می کنید،و از این اطلاعات پراکنده می توانید تصوری کلی از محتوای مطالب به دست آورید. باتمرین بیشتر،اعتماد ومیزان درک شما از مطالب ،خصوصا مطالب آسانتر،افزایش خواهد یافت.
    تمرینات در مطالعه به روش تندخوانی
    تمرینات این قسمت به شما کمک خواهد کرد تا با ایجاد یک نوع ریتم زمانی بتوانید زمانی را که برای مرور کردن هر صفحه لازم دارید کنترل کنید.تازگی این روش و کوشش برای اینکه مطلبی را با سرعت چندین برابر عادتی که دارید بخوانید ممکن است در ابتدا ناامید کننده به نظرتان برسد و باعث حواس پرتی شما شود.بنابراین،در آغاز تمرینات خود،لازم است که مراحل پیشنهادی را با دقت تمام اجرا کنید.
    برای تمرین های نخستین دید زنی،کتابی را که می خواهید بخوانید به طور باز بر روی یک میز قرار دهید.بعد،از انگشت نشان دست راست خود به عنوان یک راهنما استفاده کنید،این انگشت را در وسط صفحه یا یا وسط ستون مطالب بگذارید و آن را از بالا به پایین حرکت دهید،و با چشم سر انگشت خود را دنبال کنید.بعد از اتمام هر صفحه،با دست چپ صفحه را به سرعت ورق بزنید.انگشت شما برای عادت دادن چشم و ذهن به هنگام انجام تمرینات اولیه به کار می روند،ولی بعضی افراد استفاده از این انگشت را برای همیشه به عنوان یک عادت حفظ می کنند.
    موانع تند خوانی و رفع آن
    1- نگرش منفی نسبت به تند خوانی: عد ه ای معتقدند که تند خوانی باعث افزایش کمی و کاهش کیفی مطالب می شود که همیشه صادق نیست.
    2- خواندن نوشته با صدای بلند: ریشه ی این عادت به دوران کودکی بر می گردد برای مبارزه با این عادت باید در هنگام تند خوانی نوک زبانشان را بین دندانهای راست یا چپ قرار دهند تا مانع تلفظ کلمات شوند.
    3- تکان دادن سر هنگام مطالعه:
    اگر شیی در محدوده ی دید خواننده قرار گیرد با گردش چشم بدون تکان دادن سر می توان نوشته را خواند.
    4- زیر لب خوانی : یعنی زمزمه کلمات به گونه ای که در گوش شنیده شود. برای رفع این عادت این عادت خواننده باید بین لبهایش شی ای مثل خودکار یا مداد قرار دهد و بخواند یا لبها را محکم بفشارد و در همان حال زبان را به سقف دهان بچسباند.
    5- کلمه خوانی : (مکث روی کلمات ) یعنی چشم هنگام خواندن روی تک تک واژه ها توقف می کند و به این ترتیب برای خواندن هر کلمه یک چهارم تا یک ثانیه وقت صرف می شود . راه درست این است که هنگام خواندن حرکت چشم به صورت مکث و پرش انجام گیرد به گونه مستقیم این پرش به سرعت انجام می گیرد و کمتر وقت صرف خواندن می شود.

                                                                                           معاون پژوهش مدرسه علمیه رضویه

     

    موضوعات: پژوهشی
     [ 08:32:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      روش مطالعه صحیح ...


    فواید مطالعه به روش صحیح
    شیوه صحیح مطالعه،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:
    1-زمان مطالعه را کاهش می دهد.
    2- میزان یادگیری را افزایش می دهد.
    3-مدت یادگیری مطالب را در حافظه طولانی تر می کند.
    4-بخاطر سپاری اطلاعات را آسان تر می سازد.
    روش پس ختام
    این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای به سازی حافظه است.نام این روش متشکل از حروف اول شش مرحله آن است.
    1-مراحل پیش خوانی
    در این مرحله،کتاب یا مطلب به صورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه می شود،از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها،خواندن سطحی فصل ،توجه به تصاویر،بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها می باشد،هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر می باشد.
    2- مرحله سئوال کردن
    پس از مطالعه اجمالی موضوعات ئ نکات اصلی،به طرح سئوال در مورد آنها پرداخته می شود،این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می گردد.
    3- مرحله خواندن
    در این مرحله به خواندن دقیق وکامل مطالب کتاب پرداخته،که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگویی به سئوالات مرحله قبل می باشد.در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می توان از کارهایی مثل یادداشت برداری،علامت گذاری وخلاصه نویسی بهره جست.
    4- مرحله تفکر
    در این مرحله هنگام خواندن ،ساختن سئوالها،و ایجاد ارتباط بین دانسته های خود،درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است.بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ کفتن و مرور کردن نقش مهمی داشته باشد.
    5-مرحله از حفظ گفتن
    در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سئوالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده،و در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود . مرحله از حفظ گفتن در پایان هر بخش انجام می گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد،یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می شویم.
    6- مرحله مرور کردن
    این مرحله،که مرحله آزمون نیز می باشد،در پایان هر فصل انجام می گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود.یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگویی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است.
    روش خواندن اجمالی : روشی برای کشف نکات مهم و مطالب مهم یک کتاب در زمان کوتاه
    هدف از خواندن اجمالی دست یافتن به نکات و مطالب مهم کتاب و کشف ساختمان مواد و مطالب در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد است.
    فواید :
    1- کارآمدی بیشتر ، از راه تخمین زدن اهمیت مطالب و طرح ریزی یک روش مناسب مطالعه.
    2- بودجه بندی واقعی تر از زمان ، از طریق کشف حجم و دشواری مطالب
    3- افزایش میزان درک مطلب و نگه داری آنها در حافظه ، از راه کسب یک نظر اجمالی از تمام مطالب ، پیش از خواندن جزییات .
    4- افزایش میزان دقت و تمرکز حواس، از طریق بر انگیختن میزان علاقه.
    روش خواندن اجمالی مبتنی بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزییات است. در این روش ، در جست و جوی نکات کلیدی درباره ی مواد، ساختمان مطالب،نظر و سبک مولف باشید .هم چنین برای افزایش میزان علاقه ی خود نسبت به مطالب ، به طرح سوالاتی در مورد مطالب خواندنی بپردازید.
    در خواندن یک ن.شته ادبی یا یک اثر هنری به طور اجمالی ، دو محدودیت زیر وجود دارد.
    1- چون خواندن پایان نوشته های ادبی و آثار هنری ، اغلب درک خواننده را از مطالب کم و کند و لطف آن را از بین می برد ، لازم است در این گونه آثار ، تنها به نمونه گیری از قسمت های اول اثر بپردازید.
    2- با خواندن اجمالی یک اثر هنری ، یا یک نوشته یادبی ، نمی توان به مفهوم اصلی آن دست یافت.

    موضوعات: بدون موضوع
    [یکشنبه 1391-12-13] [ 12:04:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      حضوری پر از نور ...


    گردهمایی حوزه های علمیه شهرستان خمینی شهردر نمازجمعه
    در برنامه ریزی قبی که توسط معاونان فرهنگی مدارس شهرستان صورت گرفت قرار شد طلاب و کادر در هر مدرسه در مصلی نماز جمعه حضور بهم رسانند.
    این گردهمایی در ساعت 11:15 روزجمعه مورخ 11/12/91در مصلی خمینی شهر برگزار شد. در ابتدای مراسم مدیریت حوزه های منطقه 4
    حجه الاسلام والمسلمین سید مهدی ابطحی سخنرانی کرد.
    وی به بیان اهمیت علم برای زنان و بیان اهمیت نقش زن حوزوی در خانه پرداخت و گفت از زن حوزوی انتظار می رود که علمش را در خانه
    و خانواده به کار بگیرد.
    در ادامه مراسم امام جمعه حجه الاسلام و المسلمین عباس رحیمی به ایراد خطبه های نماز پرداخت.
    خطبه اول امام جمعه در مورد تربیت فرزند و نقش مادر در این زمینه بود او حد یثی با مضمون اینکه معیار تشخیص بهترین زن علم اوست بیان کرد.

    ایشاندر خطبه دوم درمورد حوزه ها و اهمیت آنها در بالا بردن سطح علمی و معرفتی زنان و دختران را تشویق کردکه به سوی حوزه ها روانه
    شوند تا بتوانند از دریای علم ومعرفت بهره گیرند.
    در این مراسم هر حوزه با تیزرهای تبلغاتی آمده بود تا بتواند برای سال جدید دانش پژوه جذب کند.
    شایان ذکر است که گفته شود این گردهمایی با هدف آشنایی طلاب به اهمیت علم وحوزه برگزار گردید.

    موضوعات: اخبار مدرسه
     [ 11:50:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      حضوری پر از نور ...


    گردهمایی حوزه های علمیه شهرستان خمینی شهردر نمازجمعه
    در برنامه ریزی قبی که توسط معاونان فرهنگی مدارس شهرستان صورت گرفت قرار شد طلاب و کادر در هر مدرسه در مصلی نماز جمعه حضور بهم رسانند.
    این گردهمایی در ساعت 11:15 روزجمعه مورخ 11/12/91در مصلی خمینی شهر برگزار شد. در ابتدای مراسم مدیریت حوزه های منطقه 4
    حجه الاسلام والمسلمین سید مهدی ابطحی سخنرانی کرد.
    وی به بیان اهمیت علم برای زنان و بیان اهمیت نقش زن حوزوی در خانه پرداخت و گفت از زن حوزوی انتظار می رود که علمش را در خانه
    و خانواده به کار بگیرد.
    در ادامه مراسم امام جمعه حجه الاسلام و المسلمین عباس رحیمی به ایراد خطبه های نماز پرداخت.
    خطبه اول امام جمعه در مورد تربیت فرزند و نقش مادر در این زمینه بود او حد یثی با مضمون اینکه معیار تشخیص بهترین زن علم اوست بیان
    کرد.
    او در خطبه دوم درمورد حوزه ها و اهمیت آنها در بالا بردن سطح علمی و معرفتی زنان و دختران را تشویق کردکه به سوی حوزه ها روانه
    شوند تا بتوانند از دریای علم ومعرفت بهره گیرند.
    در این مراسم هر حوزه با تیزرهای تبلغاتی آمده بود تا بتواند برای سال جدید دانش پژوه جذب کند.
    شایان ذکر است که گفته شود این گردهمایی با هدف آشنایی طلاب به اهمیت علم وحوزه برگزار گردید.

    موضوعات: اخبار مدرسه
     [ 11:49:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت